Akademický senát

Zápis z 4. zasedání Akademického senátu konaného dne 10. 4. 2025

Na 4. zasedáním AS FIT se představili prof. Mgr. Petr Páta, Ph.D. a Ing. Radek Holý, kandidáti na rektora, a schválila se výše prospěchového stipendia.

Program schůze

  1. Schválení programu 4. zasedání AS FIT  
  2. Představení kandidáta na rektora, prof. Mgr. Petra Páty, Ph.D., a jeho žádost o nominaci 
  3. Představení kandidáta na rektora, Ing. Radka Holého, Ph.D., a jeho žádost o nominaci 
  4. Kontrola a schválení zápisu z 3. zasedání AS FIT 
  5. Informace o dění v mailové konferenci AS FIT 
  6. Schválení záměru akreditovat magisterský program Informatika 
  7. Schválení záměru akreditovat magisterský program Aplikovaná informatika 
  8. Schválení výše prospěchového stipendia 
  9. Informace o strategii ICT a licence 
  10. Informace ohledně Strategického záměru pro rok 2025 
  11. Úprava řádu Komise pro vyhodnocování kvality vzdělávání AS FIT 
    Různé 
1.

Schválení programu 4. zasedání AS FIT

Š. Pechman přivítal všechny přítomné senátory, děkana, zástupce fakulty a hosty na 4. zasedání Akademického senátu FIT. Na úvod představil návrh programu zasedání, který byl vystaven na webu. T. Nováček požádal o doplnění podbodu do bodu Různé ohledně rušení služeb Google Workspace, pokud nebude toto téma projednáno již v rámci navrhovaného 9. bodu.  L. Kleprlík následně požádal o doplnění diskuze ohledně hlasování o nominacích na kandidáta na rektora rovněž do bodu Různé. 
 
Další návrhy na změny nebo doplnění programu již nebyly, proto Š. Pechman poděkoval za diskuzi a požádal senátory o hlasování. 

  • Usnesení: AS FIT schvaluje program 4. zasedání AS FIT
  • Hlasování: Pro – 9, Proti – 0, Zdržel se – 0
  • Usnesení bylo přijato.
2.

Představení kandidáta na rektora, prof. Mgr. Petra Páty, Ph.D., a jeho žádost o nominaci

Š. Pechman přivítal na zasedání profesora Pátu, děkana Fakulty elektrotechnické, který přišel požádat o nominaci na kandidáta na rektora. 
  
Profesor Páta na úvod poděkoval za možnost vystoupit na zasedání akademického senátu a možnost požádání o nominaci na kandidáta na rektora. V úvodní části své prezentace představil sebe a své působení na ČVUT, kde pracuje již 30 let a od roku 2019 zastává funkci děkana Fakulty elektrotechnické. I proto se rozhodl přijmout zodpovědnost za směřování univerzity v nadcházejících letech. Možnost kandidatury zvažoval i proto, že cítí povinnost univerzitě vrátit to, co mu během jeho působení poskytla. Kromě svých pracovních úspěchů zmínil i své mimopracovní aktivity – astrofotografii či dobrovolnictví ve spolku Duhy Jasmín, zaměřeném na děti se znevýhodněním. 
 
Při hodnocení současného stavu univerzity poznamenal, že ČVUT je společnou značkou nás všech, která bohužel v současnosti nevzkvétá. Upozornil, že univerzita ztrácí svou pozici nejen v mezinárodním měřítku (QS ranking mezi 350. a 400. místem), ale i v rámci České republiky. Dále zmínil, že univerzita má přes 6 tisíc pracovníků a přes 17,5 tisíce studentů. 
 
Jeho hlavní vizí, pokud by byl zvolen rektorem, je řízení univerzity prostřednictvím moderního a efektivně fungujícího rektorátu. Ten by měl především sloužit univerzitě a jejím součástem – v současné době však vidí problém, že nedochází k symbióze mezi rektorátem a součástmi v názorech. Za jednu z největších výzev považuje revizi a regulaci stávajících vnitřních předpisů tak, nebyly pro univerzitu a fakulty zbytečně svazující a aby usnadňovaly jejich činnost. Doplnil, že univerzita dnes trestuhodně nevyužívá své vnitřní orgány (akademické senáty, Radu pro vnitřní hodnocení, Vědecké rady a další). Navíc se dle něj závěry těchto orgánů nepromítají do dotčených předpisů. 
 
Profesor Páta uvedl, že jeho prioritou a mottem je „vzdělávání pro 21. století“. Poznamenal, že ČVUT vychovává budoucí technickou inteligenci a že je potřeba si přiznat, že výuka je primární rolí a činností ČVUT. Je tedy nezbytné posilovat kvalitu výuky. Není samozřejmostí, že každý doktorand je od počátku vynikajícím pedagogem – je nutné mu vytvořit podmínky pro rozvoj a zlepšování. Další prioritou je také výzkum – univerzita musí být schopna řešit témata jak pro vědeckou sféru, tak i otázky v oblasti průmyslu. Součástí této vize je i snaha přivést na půdu univerzity uznávané osobnosti z vědeckého prostředí a významně spolupracovat s průmyslem na inovacích. V neposlední řadě by měla být prioritou rektora i děkanů péče o zaměstnance (nejen akademické) a vytváření motivace k posilování prestiže univerzity. 
 
V poslední části prezentace profesor Páta otevřel téma kampusu univerzity. Poznamenal, že studenti a zaměstnanci tráví v kampusu většinu svého univerzitního života (pro informaci ČVUT vlastní 217 tisíc m2 užitné plochy). Podle něj je proto nezbytné otevřít otázky Generelu ČVUT a konsolidace prostor univerzity. Zdůraznil také potřebu rozsáhlých investic do kampusu, například do Budovy B fakulty stavební, nové budovy pro FIT, halových laboratoří, prostorů fakulty dopravní a dalších. Za důležitý úkol označil rovněž nalezení udržitelného řešení pro provoz SÚZ, zejména v souvislosti s rekonstrukcí kolejí a menz. Všechny tyto výzvy čekají na budoucí vedení univerzity v čele s novým rektorem.  
 
V úplném závěru své prezentace profesor Páta zmínil všechny zásadní úkoly pro budoucí vedení univerzity a jejích součástí a informoval přítomné, že je připraven tuto roli v následujících letech převzít. 
 
Š. Pechman poděkoval profesoru Pátovi za prezentaci a otevřel diskuzi s kandidátem. 
 
Jan Janoušek poznamenal, že z investičních programů ze strany MŠMT je v současnosti možné získat finanční prostředky pouze na jeden velký projekt. V této souvislosti upozornil, že se na ČVUT aktuálně diskutuje o dvou velkých stavbách – budově C v ulici Jugoslávských partyzánů a výstavbě v pražském Motole. Profesor Páta poznamenal, že preferuje dostavbu budovy C, která má sloužit FITu a výuce a která má větší potenciál pro rozvoj Dejvického kampusu. Zdůraznil však, že je nutné vyřešit diskuzi s architektem budovy, aby odpovídala potřebám součásti, která ji bude využívat. Budova v Motole není jeho prioritou, a to nejen proto, že nebyla odsouhlasena v rámci Generelu, ale i proto, že nebyla dostatečně prodiskutována v akademické obci. Následně se děkan Jiřina dotázal, zdali profesor Páta uvažuje o širším konceptu s využíváním prostor v budově B v ulici Jugoslávských partyzánů. Ten uvedl, že je připraven otevřít diskuzi nad revizí užívání budovy A i B CIIRC, aby lépe vyhovovaly potřebám jednotlivých součástí. Dále uvedl, že by mu dávalo smysl přerozdělení využívání halových laboratoří mezi Fakultou strojní, Fakultou elektrotechnickou a Fakultou informačních technologií. 
 
O. Suchý se dotázal, jak kandidát vnímá problém, že univerzita často schvaluje návrh rozpočtu až v polovině aktuálního roku. Profesor Páta označil tuto skutečnost za výraznou slabinu a zdůraznil, že strategická rozhodnutí musí na úrovni univerzity probíhat s výrazně větším časovým předstihem. Uvedl také, že by uvítal vytvoření jasné metodiky tvorby rozpočtu, která by umožnila v pozdější fázi řešit už jen dílčí úpravy. 
 
J. Pešek se dotázal na dříve zmíněné snížení byrokratické zátěže a případné plánované změny v této oblasti. Profesor Páta uvedl, že je nutné prověřit, zda si některými současnými pravidly sami zbytečně nekomplikujeme fungování – a to nad rámec požadavků vyplývajících z předpisů vyšších orgánů. Podle něj je třeba si u každého interního předpisu položit otázku, zda je skutečně nezbytný. Některé konkrétní návrhy změn už má připravené. 
 
A. Havlíček se dotázal, zda má kandidát již představu o svých budoucích spolupracovnících na pozicích prorektorů. Profesor Páta uvedl, že jeho záměrem je vybírat prorektory na základě diskuze se součástmi univerzity. Chtěl by vytvořit tým, který bude spolupracovat, bude transparentní a bude významně kooperovat se součástmi. 
 
J. Koumar poukázal na dříve zmíněnou prioritu výuky a dotázal se, zda to nebude na úkor vědeckých výsledků. Profesor Páta ubezpečil, že ačkoliv je primárním cílem univerzity výuka, neznamená to, že se má zaměřovat pouze na výuku. Vědečtí pracovníci by neměli primárně vyučovat. Každý akademický pracovník by měl mít určitý balanc mezi výukou, vědeckou tvorbou a dalšími činnostmi. Děkan Jiřina doplnil technickou poznámku, že Fakulta informačních technologií na rozdíl od Fakulty elektrotechnické nemá tak vyvážený poměr mezi výukou a vědeckou činností a často je nucena vědu dofinancovávat z prostředků za pedagogiku. J. Janoušek dále zmínil otázku Fondu budoucnosti v rámci rozpočtových mechanismů ČVUT. Profesor Páta zdůraznil, že jeho cílem není významně preferovat pedagogickou činnost na úkor výzkumu či jiných činností. Podle něj je klíčové získávat excelentní zaměstnance, aby bylo možné budovat špičková pracoviště a celkově excelentní univerzitu. Uvedl také, že případné navýšení prostředků v rámci DKRVO by preferoval směrovat do Fondu budoucnosti, namísto bezúčelového přerozdělování mezi jednotlivé součásti. 
 
O. Štorc se zeptal, zda bude kandidát ochotný otevřít diskuzi o úpravě dislokací pro FIT, pokud by nevyšel projekt dostavby budovy C v ulici Jugoslávských partyzánů. Profesor Páta uvedl, že diskuze o této otázce již probíhají, ale že je připraven v těchto jednáních pokračovat a v případě potřeby přijímat i nepopulární rozhodnutí. 
 
O. Suchý se dotázal na pozici ombudsmana na univerzitě. Profesor Páta jednoznačně souhlasil se zřízením této pozice a považuje za trestuhodné, že tato pozice dosud neexistuje. Těší ho, že některé součásti již mají svého ombudsmana, ale primární snahou by mělo být získat ombudsmana pro celou univerzitu. 
 
T. Nováček zmínil rozdíly mezi ČVUT a zahraničními univerzitami, kde součásti fungují mnohem soudržněji a panuje mezi nimi spíše zdravá soutěživost než rivalita. Profesor Páta tuto situaci vnímá a chápe, že v současnosti panuje napětí mezi součástmi, což není ideální. Podle něj by měla být podpořena horizontální prostupnost mezi součástmi (poděkoval panu děkanovi Jiřinovi za akreditaci Kvantové informatiky, která propojuje více fakult) a jeho cílem je usilovat o častější setkávání lidí napříč univerzitou a odbourávání bariér. 
 
O. Suchý se dotázal, jestli si kandidát myslí, že je univerzita plně bilingvní. Profesor Páta jednoznačně odpověděl, že není a že je to špatně. Š. Pechman rozšířil otázku, jak se dívá na problematiku s právními podmínkami při překládání předpisů. Profesor Páta reagoval, že nechce uvádět cizince v omyl, ale že v případě neshod je autoritativní česká verze. Důležité univerzitní dokumenty by ale měly mít i ověřený anglický překlad 
 
M. Šoch se dotázal, jak kandidát vidí roli rektora v diskuzích mezi děkany a součástmi, když se neshodnou. Profesor Páta reagoval, že by rád byl hlavně moderátorem těchto diskuzí, který je schopný najít kompromisy pro všechny přijatelné, ale také je připraven dělat i těžká rozhodnutí. 
 
L. Kleprlík se dotázal na služby a licence v rámci ICT oddělení nejen součástí, ale i na úrovni univerzity. Profesor Páta zmínil, že pokud to možnosti dovolí, je možné některé služby centralizovat. V jiných případech je možné a vhodné nabízet předávání znalostí a zkušeností mezi součástmi. V rámci kyberbezpečnosti, univerzita a její součásti musí splňovat nějaké nároky ohledně zabezpečení. Avšak pokud lze nějakou službu využívat bezpečně, nevidí důvod tuto službu vypínat či zakazovat. Sám by měl veliký problém, pokud by bezpečnostní ředitel ČVUT přišel se zákazem využívání služeb Google Workspace. 
 
L. Kleprlík se zeptal, zda by chtěl kandidát vyzdvihnout něco, co se mu v pozici děkana podařilo. Profesor Páta odpověděl, že jeho klíčovým cílem byla práce se zaměstnanci, jejich podpora a motivace ke zlepšování jejich výkonu. Věří, že tuto práci se mu podařilo úspěšně realizovat. 
 
Š. Pechman na závěr poděkoval profesorovi Pátovi za jeho příchod a prezentaci vizí jako kandidáta na rektora. T. Nováček informoval profesora Pátu, že na závěr zasedání bude senát diskutovat o způsobech hlasování o nominacích a že jej bude informovat o závěrech a případných výsledcích. Profesor Páta poděkoval za možnost vystoupit a představit své plány, poté v 10:24 zasedání opustil.

Profesor Páta souhlasil se zveřejněním svých doprovodných slidů, které jsou dostupné členům AO na Google Drive

3.

Představení kandidáta na rektora, Ing. Radka Holého, Ph.D., a jeho žádost o nominaci

Představení dalšího kandidáta bylo dle harmonogramu v pozvánce na zasedání plánováno až na 11:00. Proto se senátoři před příchodem prorektora Holého domluvili, že přejdou k následujícímu bodu programu – návrhu zápisu z předchozího zasedání a vrátí se k tomuto bodu až po příchodu kandidáta. 
  
Následující část proběhla po bodu 4 – Kontrola a schválení zápisu ze 3. zasedání AS FIT. 
  
Š. Pechman přivítal na zasedání doktora Holého, prorektora ČVUT pro řízení kvality, který přišel požádat o nominaci na kandidáta na rektora. 
  
Prorektor Holý na úvod poděkoval za představení a možnost vystoupit na zasedání akademického senátu. Představil sebe a svojí současnou pozici nejen v rámci fakulty dopravní, ale i pozici prorektora pro řízení kvality ČVUT. 
 
Jako úvodní téma své prezentace zvolil vzdělávání. Podle něj je primárním poslání univerzity právě vzdělávání. Dle něj, by měl být kladen důraz na kvalitu akademických pracovníků ale i na využívanou infrastrukturu, a to jak v rámci vzdělávání, tak i v rámci výzkumu. Jedním z hlavních cílů vidí podporu kooperace součástí a vytváření mezioborových studijních programů pro lepší uplatnění absolventů v praxi. Další přinos vidí ve větším množství studijních programů v cizím jazyce, double/joint degree programů, a to i z hlediska potenciálu pro komunikaci a výzkumné aktivity. V neposlední řadě by chtěl zvýšit možnosti získávání zahraničních studentů a podporovat výuku v rámci Celoživotního vzdělávání a získávání tzv. mikrocertifikátů. 
 
Dalším tématem byl výzkum na ČVUT a snaha o excelenci v oblasti vědecké, výzkumné a technologické. Prorektor Holý zdůraznil potřebu podporovat excelentní pracoviště a obory, ale zároveň není možné zapomínat na podporu těch oblastí, které aktuálně nemají tolik publikačních a grantových výsledků. Excelentní výstupy se totiž často projeví až po delší době, a proto je důležité dlouhodobě přitahovat na univerzitu odborníky. Navrhl vytvoření schématu pro podporu získávání mladých vědců a vědkyň (i z cizích zemí) a pro rozšíření zdrojů i mimo univerzitní prostředí. Upozornil, že v současnosti je potenciál univerzity částečně snižován, protože máme velké množství publikací, ale jejich kvalita, měřená citovaností, je relativně nízká. 
 
Dle kandidáta je třetí rolí univerzity její prezentace na veřejnosti jako znalostní a apolitické instituce. ČVUT by mělo být nezávislé a přejímat společenskou odpovědnost. Je potřeba ve větším množství spolupracovat se středními školami i, zejména v oblasti STEM oborů, a rozvoj s tím spojených aktivit. Kandidát rovněž upozornil na vysoké procento neúspěšnosti studentů, které je třeba důkladně analyzovat. Důraz klade na modernizaci výukových metod a podporu vyučujících v dalším vzdělávání a přizpůsobování výuky současné generaci studentů. Univerzita disponuje odborníky, kteří mohou aktivně přispívat i k šíření znalostí směrem k veřejnosti. Má také potenciál lépe převádět své výsledky do praxe. Zlepšení v těchto oblastech podle něj povede ke zvýšení celkové kvality univerzity. 
 
Dalším tématem prezentace byla administrativní podpora od univerzity. Rektor Holý upozornil na značnou a často zbytečnou administrativní zátěž, která doléhá na akademické pracovníky. Mnoho procesů je podle něj možné automatizovat a optimalizovat. V historickém průběhu budování infrastruktury docházelo k odlišnému používání různých systémů. V případě vyřešení různorodosti systémů by mohlo dojít k získání relevantních dat napříč univerzitou. Je také potřeba dokončit diskuzi o financování správy informačních systémů. 
 
V rámci prezentace se prorektor Holý věnoval také tématu podpory studentů. Nechce, aby součásti snižovaly úroveň vzdělávání studentů, naopak by chtěl zajistit kvalitnější prostředí pro zvládnutí studia. Rád by posílil komunikaci se studenty a podpořil realizaci studentských projektů. Upozornil rovněž na kapacitní a prostorové problémy některých součástí (nejen v dejvickém kampusu), které je nutné řešit. V souvislosti s tím zmínil potřebu přehodnotit data využívání prostor a najít model, který by byl realizovatelný pro jejich efektivní používání. Zmínil koncepci budovy C v ulici Jugoslávských partyzánů, kde je v současné chvíli problém s autorskými právy. Následně zmínil otevření diskuze s ministerstvem školství o převzetí budovy Národní technické knihovny pod správu ČVUT. 
 
V závěrečné části své prezentace se prorektor Holý věnoval tématu řízení univerzity. Pozici rektora vnímá především jako manažerskou roli, jejímž hlavním úkolem je vytvářet podmínky pro kvalitní fungování jednotlivých součástí. Chtěl by snížit věkovou hladinu v rámci vedení univerzity. V současné době má nějakou představu o budoucích spolupracovnících, primárně u těchto osob chce, aby měli zkušenosti s danou problematikou, kterou budou na rektorátu obstarávat. Kolegium rektora by mělo být koordinační a koncepční, je potřeba transparentnost, kvalitní analytická podpora. Velkou slabinu vidí v marketingu a PR, chtěl by se zasadit o vytvoření univerzitní průmyslové rady (propojení mezi univerzitou a průmyslem) a rozšíření Alumni programu. 
 
Š. Pechman poděkoval prorektorovi Holému za prezentaci a otevřel diskuzi s otázkami na kandidáta. 
 
J. Pešek otevřel téma řešení problematiky s prostorami. Prorektor Holý uvedl, že se nejedná pouze o otázku samotných budov, ale o širší systémový problém. Upozornil, že řada procesů spojených se správou a využíváním prostor by mohla být centralizována a efektivněji řízena ze strany rektorátu. Děkan Jiřina doplnil informaci, že univerzita by se neměla snažit pouze stavět nové budovy, ale naopak efektivně nabízet součástem vhodná místa pro vzdělávání.  M. Šoch připomněl, že o těchto diskuzích se mluví již od doby emeritního rektora ČVUT, profesora Havlíčka. Prorektor Holý zmínil, že co pořád chybí, je důkladná analýza s ostrými daty, která pomůže přinést větší informovanost o této problematice. Následně je potřeba síla na pozici rektora a prorektora pro výstavbu. 
 
O. Suchý se dotázal na problém s předkládáním návrhu rozpočtu až v půlce aktuálního roku. Prorektor Holý reagoval, že to je špatně a chtěl by se snažit, aby návrh rozpočtu byl již na začátku roku a případné úpravy proběhly přes další schvalování. S tím spojená Metodika rozpisu by se pak měla připravovat již na podzim předchozího roku. Na doplňující otázku Fondu budoucnosti prorektor Holý souhlasil, že je to správně a podporuje jeho využívání, je však potřeba zpětně vyhodnocovat, co za tyto finance bylo dosaženo a jestli byly peníze účelně využity. 
 
L. Kleprlík zmínil současný problém naší fakulty s rušením Google Workspace a dotázal se na názor kandidáta. Prorektor Holý shrnul, že pokud systémy pracují s citlivými daty, je potřeba vyžadovat nějakou certifikovanou úroveň zabezpečení. Nevidí však problém v tom, že pokud jsou nějaké služby využívány na standardní práci (bez citlivých dat), neměl by být s těmito systémy problém a nevidí tedy důvod k jejich rušení. 
 
O. Suchý se zeptal na názor ohledně zřízení pozice ombudsmana na ČVUT. Prorektor Holý reagoval, že tuto osobu by univerzita určitě měla mít a je rád, že některé součásti ho již mají. Věří, že pokud se správně nastaví procesy, nebudou na fakultách ombudsmani nutní. 
 
J. Pešek se zaměřil na sdružování procesů pro zefektivnění práce. Prorektor Holý se chce primárně zaměřit na sdružování administrativy. V rámci vzdělávání nevidí problém v blízkých podobnostech programů na různých součástech, je však potřeba nastavení adekvátních hranic pro minimální úroveň vzdělávání. Toto rovnání kvality by mělo být docílen přes diskuze v rámci Rady pro vnitřní hodnocení a skrze Vědecké rady. 
 
Na otázku O. Suchého, jestli je univerzita bilingvní prorektor Holý reagoval, že naše univerzita taková není a je potřeba na tomto hodně zapracovat, jelikož nám to i v mezinárodním měřítku významně škodí. 
  
Š. Pechman na závěr poděkoval prorektoru Holému za příchod a prezentaci vizí jako kandidáta na rektora. T. Nováček následně prorektora informoval, že na závěr zasedání bude senát diskutovat o způsobech hlasování o nominacích a ohledně závěrů a případných výsledcích jej bude informovat. Prorektor Holý poděkoval za možnost vystoupit a představit své plány a odešel v 11:33.

Prorektor Holý souhlasil se zveřejněním svých doprovodných slidů, které jsou dostupné členům AO na Google Drive

4.

Kontrola a schválení zápisu z 3. zasedání AS FIT

Tato část proběhla před bodem 3 – Představení kandidáta na rektora, Ing. Radka Holého, Ph.D., a jeho žádost o nominaci. 
 
Členové senátu se rozhodli projednat tento bod ještě před příchodem prorektora Holého. Proběhla krátká diskuse ohledně možnosti zveřejnění pracovní verze zápisu ze 4. zasedání, aby byly výstupy všech tří kandidátů na rektora co nejdříve dostupné veřejnosti. V opačném případě by byl až do dalšího zasedání veřejný pouze zápis z vystoupení prof. Pěchoučka. L. Kleprlík informoval, že zápis z předchozího byl zaslán k revizi všem zúčastněným a upraven dle připomínek. Žádné připomínky však nebyly zásadní. Na zasedání další připomínky k zápisu nebyly, proto Š. Pechman poděkoval za představení a požádal senátory o hlasování.

  • Usnesení: AS FIT schvaluje zápis 3. zasedání AS FIT
  • Hlasování: Pro – 9, Proti – 0, Zdržel se – 0
  • Usnesení bylo přijato.
5.

Informace o dění v mailové konferenci AS FIT

Na začátku bodu proběhla diskuse o problematice přihlášení do Google Workspace, jehož fakultní podpora měla být ukončena na konci roku 2025. Nicméně přihlašování přes Google přestalo fungovat 9. 4. 2025 (den před zasedáním), kdy došlo k přechodu na nové univerzitní SSO. Tento problém mimo jiné brání senátorům v přístupu k předloženým materiálům pro právě probíhající zasedání AS FIT. Senát poprosil pana děkana, aby urychleně vyjednal opravu s vedoucím ICT a zahájil s ním diskuzi o tom, zda je opravdu nezbytné ukončit podporu Google Workspace, když na jiných součástech univerzity je služba stále podporována a na naší fakultě je navázána na řadu fakultních aktivit a služeb. 
 
Š. Pechman poté doplnil dva body ze senátní mailové konference: informace z VICu ohledně limitů služeb OneDrive a mail od docenta Janouška ohledně zvyšování kvality výuky ze strany NAU

6.

Schválení záměru akreditovat magisterský program Informatika

Š. Pechman představil bod a předal slovo panu děkanovi. Děkan připomenul, že na FITu máme jeden magisterský studijní program – Informatika, jehož garantem je prof. Holub. Tento program se v rámci reakreditace má rozdělit na programy Informatika (garant prof. Holub) a Aplikovaná informatiku (garantka prof. Kubátová). Děkan kontaktoval v průběhu zasedání oba garanty, aby přišli představit své programy. 
  
Před příchodem pozvaných garantů se senát se rozhodl přeskočit na bod 11.  
 
Následující část proběhla po bodu 11 – Úprava řádu Komise pro vyhodnocování kvality vzdělávání AS FIT. 
  
Na zasedání dorazil proděkan Z. Muzikář a oba garanti budoucích magisterských programů – profesor Holub a profesorka Kubátová. Z. Muzikář připomněl, že stávající navazující magisterský program končí. V rámci reakreditace se tedy rozdělí na dva nové programy podle průniků jejich povinných předmětů. Nové programy budou rozděleny na „teoretičtější “ – Počítačové systémy a sítě, Počítačová bezpečnost, Teoretická informatika, Programovací jazyky (dříve Systémové programování) a Umělá inteligence (dříve Znalostní inženýrství) – a „praktičtější“ – Manažerská informatika, Softwarové inženýrství, Webové inženýrství, Embedded systémy (dříve Návrh a programování vestavných systémů) a nově Počítačová grafika, vidění a hry. Při rozdělování programů se postupovalo koordinovaně, přičemž z velké části došlo k převzetí, přidání nebo úpravě předmětů a studijních plánů z aktuální akreditace. 
  
H. Kubátová doplnila, že hlavní rozdíl mezi programy Informatika a Aplikovaná informatika spočívá v rozdílných společných povinných předmětech. Očekává se, že rozdělení studentů mezi obě programy bude zhruba půl na půl, a věří, že nové rozdělení přiláká i další studenty. 
  
Š. Pechman se zeptal na činnost Rady studijního programu. V současnosti je problém, že o činnosti RSP nejsou dostupné žádné informace na veřejných webových stránkách, a studenti, kteří jsou členy rady, nejsou zváni na její zasedání, pokud vůbec probíhají. Vyjádření z RSP by přitom mohla přispět ke zkvalitnění chystaných reakreditací. Děkan souhlasil, že v aktuálním fungování RSP je prostor pro zlepšení. 
 
A. Havliček se zeptal, jestli bude možné přestoupit do nové akreditace už v akademickém roce 2025/26, případně studovat specializované předměty tohoto programu, které nejsou doposud vyučované. Z. Muzikář odpověděl, že přestup bude možný dle standardních podmínek ČVUT pro přestupy, je povinnost fakulty toto umožňovat. Některé předměty budou otevírány jako volitelné, aby bylo později možné je zpětně uznávat. 
 
J. Holub doplnil, že v návrhu novely vysokoškolského zákona bylo umožněno přestupovat i dřív než po prvním úspěšném roce. V rámci diskuze bylo doplněno, že se fakulta bude snažit otevírat nové předměty jako volitelné dle možností a potřeb nejen studentů, ale i vyučujících. Děkan zmínil, že je vůle na vyhovění studentům v co největší míře. 
 
Další otázky do diskuze již nebyly, proto Š. Pechman ukončil diskuzi a požádal o hlasování. 

  • Usnesení: AS FIT se souhlasně vyjadřuje k záměru akreditovat navazující magisterské studijní programy Informatika a Informatics.
  • Hlasování: Pro – 9, Proti – 0, Zdržel se – 0
  • Usnesení bylo přijato.
7.

Schválení záměru akreditovat magisterský program Aplikovaná informatika

Děkan předal slovo profesorce Kubátové. H. Kubátová zopakovala, že v této akreditaci budou převážně prakticky zaměřené obory z předchozí akreditace Informatika, doplněné o obor zaměřený na grafiku. Cílem je zaměření na praktické využívání teoretických znalostí a využívání specializovaných laboratoří. Hlavní změnou oproti současnému programu je důraz na týmové projekty. Děkan doplnil, že fakulta roste, dříve si vystačila s jedním programem (s jednou sadou povinných předmětů), ale doba se mění a fakulta se snaží vyhovět novým požadavkům. 
  
Š. Pechman se zeptal, jak bude složité přestupování ze staré akreditace Informatiky do Aplikované informatiky. H. Kubátová odpověděla, že předměty specializací jsou pouze aktualizované, nebude tedy problém s uznáváním. Společné předměty (hlavně ty projektové) však nelze rozumně nahrazovat, bude nutné je absolvovat znovu. Z. Muzikář doplnil, že při rozhodování půjde primárně o diskuze s garanty předmětů ohledně uznávání při přechodech mezi programy. 
 
Š. Pechman poukázal na to, že z Aplikované informatiky zmizel Magisterský projekt, který bude nahrazen týmovým projektem. P. Pavlíčková doplnila, že některé předměty jsou dvousemestrové, počítá se s navázáním na diplomovou práci. H. Kubátová zdůraznila, že cílem je, aby studenti pracovali na projektech v týmech, ale každý na své části, na které mohou pokračovat v rámci Diplomové práce. Dále proběhla diskuze ohledně magisterských projektů a komunikace s průmyslovými partnery. 
 
Š. Pechman se dotázal na počet kreditů u předmětu ANI-NSS, který již ve staré akreditaci byl kreditově nadhodnocen. Děkan přislíbil, že se na to podívají a kreditové ohodnocení ověří. 
 
Další otázky do diskuze již nebyly, proto Š. Pechman diskuzi uzavřel a požádal o hlasování. 

  • Usnesení: AS FIT se souhlasně vyjadřuje k záměru akreditovat navazující magisterské studijní programy Aplikovaná informatika a Applied informatics.
  • Hlasování: Pro – 9, Proti – 0, Zdržel se – 0
  • Usnesení bylo přijato.

Děkan, členové vedení a garanti programů poděkovali za schválení záměrů. 

8.

Schválení výše prospěchového stipendia

Z. Muzikář představil návrh výše stipendií za zimní semestr akademického roku 2024/25. Nejvyšší kategorie stipendií by měla činit 9 000 Kč, dále 6 000 Kč, 4 500 Kč, 3 000 Kč a 1 500 Kč. Celková částka na vyplacení stipendií za zimní semestr činí 1 557 000 Kč. V současné době však na fondu není dostatek prostředků, chybí několik desítek tisíc, které by měly v brzké době přijít od rektorátu. Zároveň zmínil, že došlo ke zvýšení plateb na 30 000 Kč za semestr při prodlužování studia. 
  
L. Bařinka poznamenal, že dříve již nastala situace, kdy se vyplácela stipendia, i když na ně ve fondu nebyly prostředky a peníze musely být doplaceny z jiných fondů. Zeptal se, jak jsou nastavené mechanismy, aby se to neopakovalo. Z. Muzikář odpověděl, že dříve šlo o částku řádově vyšší. L. Bařinka oponoval, že řád není důležitý a že je proti vyplácení peněz, které ve fondu chybí. 
  
Š. Pechman se zeptal, jestli je možné vyplácet stipendia ve vlnách (po částech), aby se vyplatila dříve studentům ukončující studium a později po doplnění financí i zbylým. Z. Muzikář reagoval, že se stipendia vyplácí skrze informační systém (KOS), kde to nejspíš nelze rozdělit. Š. Pechman se doptal, jak moc jsme limitovaní ohledně času vyplacení stipendií, jestli není lepší stipendia schvalovat na některém z budoucích zasedání, až bude fond doplněný. Z. Muzikář zmínil, že jde pouze o to, jestli daní studenti stále studují, aby se jim mohlo stipendium vyplatit. 
 
Senát se tedy s vedením dohodl na formulaci usnesení tak, aby se stipendia vyplatila až ve chvíli, kdy bude ve fondu dostatečné množství peněz. 

  • Usnesení: AS FIT schvaluje vyplacení prospěchového stipendia za zimní semestr akademického roku 2024/2025 v celkové výši 1 557 000 Kč s podmínkou, že k vyplacení dojde až ve chvíli, kdy bude ve fondu dostatek financí.
  • Hlasování: Pro – 9, Proti – 0, Zdržel se – 0
  • Usnesení bylo přijato.
9.

Informace o strategii ICT a licence

Děkan informoval členy senátu, že před týdnem byly do podkladů nahrány dokumenty o strategii oddělení ICT a tabulka cen licencí, která vznikla ve spolupráci s M. Vaňkem a paní tajemnicí. V rámci diskuze byly vypořádány některé připomínky a probíralo se, kdo licence platí a kdo je využívá. Stejně tak se diskutovalo, zda čísla odpovídají realitě, či jestli je potřeba ještě další kontrola. Jako příklad bylo uvedeno, že se poplatek za Atlassian zdvojnásobil. Senát vyjádřil pochybnosti ohledně správnosti údajů uvedených v tabulce. Příkladem byla licence na IGA, kterou podle tabulky má na starosti KSI, ale vedoucí KSI o ní nic neví. Děkan připustil chyby v tabulce a slíbil nápravu. 
  
Š. Pechman připomněl, že v prosinci 2024 pan děkan mluvil o dokumentu o koncepci ICT, který má devět stránek, ale předložený dokument má stránky dvě. Děkan vysvětlil, že došlo k předělání struktury a k úpravě dokumentů, aby se více zaměřoval na koncepci, a ne na konkrétní implementaci. Š. Pechman zdůraznil, že cílem původní žádosti senátu bylo zmapování rizik a představení možných opatření, pokud by tato rizika nastala. 
 
T. Nováček upozornil, že vedení mělo na vypracování obou dokumentů půl roku, přesto nebyly dodány v dostatečné kvalitě. A. Havliček parafrázoval shrnutí od O. Suchého, senátora AS FIT, v době požadavku na koncepci ICT: Senát požadoval analýzu využívání systémů a zhodnocení možných alternativ. To, co jsme obdrželi, je pouze shrnutí aktuálního stavu a PR strategie. 
  
Došlo k domluvě s děkanem a vedením fakulty na vytvoření a předložení dokumentu koncepce a rizik a tabulky licencí pro Hospodářskou komisi do 7. května. Došlo i k vyjasnění proč tyto dokumenty senát, resp. Hospodářská komise vyžaduje. T. Nováček požádal L. Bařinku o přípravu bodového seznamu, co od vedení fakulty chceme v rámci těchto dokumentů, aby bylo jasné zadání. Š. Pechman přislíbil pomoc s vytvořením tohoto seznamu. 

10.

Informace ohledně Strategického záměru pro rok 2025

Děkan informoval, že Strategický záměr se nejprve předkládá Vědecké radě, než ho schvaluje AS FIT. Dokument je dán k dispozici pro lepší vyjasnění některých problémů a plynulejšímu schválení na budoucím zasedání. 
 
Poté si převzala slova proděkanka pro rozvoj P. Pavlíčková. Informovala, že jde o aktualizaci Plánu realizace Strategického záměru z předchozích let, která se provádí každý rok. Některé věci se upravují, jiné zůstávají platné. Celý dokument je navázán na PRSZ ČVUT, tedy PRSZ FIT se se musí upravovat v kooperaci s rektorátem. Jedním z účelů je zveřejnění informací ohledně plánů, abychom následně na tyto záměry mohli získávat příspěvky a projekty. V PRSZ by se neměly vyskytovat aktivity, které nebudou nakonec plánované. Aktuálně tedy informace v diskutovaném PRSZ FIT odpovídají PRSZ ČVUT a jsou v souladu s ním. 
  
Senátor J. Koumar opustil zasedání ve 13:15, ve 13:17 následně ze zasedání odešel L. Bařinka. 
  
P. Pavlíčková poděkovala za spolupráci a za návrhy úprav. A. Havliček se doptal na školení zaměstnanců, které nakonec také proběhne. Do dokumentu budou dále zapracovány připomínky z Vědecké rady, které spolu s těmi od senátu vytvoří finální verzi. Ta pak bude předložena senátu ke schválení. Cílem této diskuze bylo zajistit, aby dokument před projednáním ve Vědecké radě neobsahoval žádný zásadní nesoulad, který by členové senátu mohli následně objevit 
  
M. Šoch se zeptal na předkládání Výroční zprávy o činnosti za rok 2023 a za rok 2024. P. Pavlíčková přislíbila, že tyto dokumenty nasdílí ke komentování. 

11.

Úprava řádu Komise pro vyhodnocování kvality vzdělávání AS FIT

Tato část proběhla před příchodem garantů programů a jejich příspěvku k bodu 6. – Schválení záměru akreditovat magisterský program Informatika. 
 
T. Nováček informoval, že byly připraveny volby do Komise a bylo by tedy vhodné informovat akademickou obec. Členové senátu se shodli na tom, že informace o volbách by měla jít celé AO, je však potřeba vyčkat na vyřešení problémů s přístupem do Google Workspace. Následně T. Nováček informoval ohledně drobných úprav v rámci Řádu Komise, které mají ulehčit přijímání kandidátek, i práci komise. Po zapracování připomínek senát přistoupil k hlasování. 

  • Usnesení: AS FIT schvaluje Řád Komise pro vyhodnocování kvality vzdělávání AS FIT s úpravami přijatými na zasedání.
  • Hlasování: Pro – 9, Proti – 0, Zdržel se – 0
  • Usnesení bylo přijato.
12.

Různé

V bodu různé bylo zopakováno, že Google Workspace negarantuje ukládání dat v EU, a tak v rámci Google Drive nesmí být uloženy osobní údaje. Doporučený systém je proto Microsoft SharePoint. VIC ČVUT upravil předchozí den bránu pro přihlašování (místo Shibboleth je Microsoft), což znemožnilo přihlašování do FIT Google Workspace. Aby přihlašování fungovalo, musela by být změna zapracována i na straně ICT. V tuto chvíli je požadavek na ICT pro obnovení přístupů, s následujícím požadavkem na znovuotevření diskuze a nalezení trvalého řešení, které bude vyhovovat všem stranám. Senát také upozornil, že na FITu již fungují služby se servery mimo EU, a provoz se vyřešil tak, že jsou uživatelé při přihlášení upozorněni na to, co smí a nesmí ve službě dělat. Děkan přislíbil, že se problémy s Google Workspace bude společně s vedením fakulty zabývat v následujících dnech. 
 
Ve 13:35 oznámil J. Pešek, musí opustit zasedání, čímž senát ztratí usnášeníschopnost. 
  
T. Nováček otevřel diskuzi o způsobu hlasování o nominacích na kandidáta na rektora. Vzhledem k aktuální neusnášeníschnopnosti AS FIT a nemožnosti tajného hlasování per-rollam se členové senátu shodli, že předseda v nejbližších týdnech svolá krátké online zasedání, jejímž hlavním bodem bude tajné hlasování o nominacích na kandidáty na rektora. 
 
Další témata do bodu Různé již nebyla, proto Š. Pechman poděkoval všem přítomným za účast a ukončil zasedání ve 13:42. 

Za obsah stránky zodpovídá: Matěj Kříž