Bakalářské práce
Reprezentace vektorových prostorů ve virtuální realitě
Autor
Tomáš Bašta
Rok
2020
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Josef Pavlíček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce popisuje proces návrhu a implementace světa ve virtuální realitě, který reprezentuje vektorové prostory. Teoretická část práce popisuje vektorové prostory a uvádí koncepty virtuální reality společně s aplikací NeosVR, která je použita k vytvoření virtuálního světa. V praktické části je svět navržen a naimplementován v aplikaci NeosVR za pomoci vizuálního programovacího jazyka LogiX. Výsledkem této práce je originální a plně funkční virtuální svět, který je umístěn v komunitním centru aplikace NeosVR. Tento svět umožňuje každému vizualizovat základní koncepty vektorových prostorů a může tedy sloužit jako pomůcka pro výuku linearní algebry.
Nová virtuální tahová obranná strategie
Autor
Ondřej Štauda
Rok
2021
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Josef Pavlíček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce se zabývá návrhem, a následnou implementací 2D hry, která spojuje tower defense s tahovou strategií, v enginu Unity.
Nejdříve seznamuje se základy enginu Unity3D a jeho částí pro tvoření 2D her. V práci se nachází analýza podobných řešení a jejich srovnání s konceptem nově vyvinuté hry. V rámci návrhu byl vypracován herní návrhový dokument (game design document), který popisuje základní koncept hry, herní mechaniky, vlastnosti a popis jednotek hráče a nepřátelských jednotek. Dále práce obsahuje popis implementace a následného testování hry. Následně byla hra porovnána se známou strategií. Hra byla umístěna na obchod Itch.io ve fázi beta.
Implementace tahové strategie s inteligentní logikou ve virtuální realitě
Autor
Karen Akopian
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Petr Pauš, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce popisuje proces navrhování a implementace tahové strategické hry s využitím herního robota. Cílem této práce je představit chytrého robota, který by hrál proti člověku. Výsledkem této práce je implementovaná hra v enginu Unity. Hra je vyvinuta pro brýle pro virtuální realitu a pro stolní počítače.
Metoda loci ve virtuální realitě
Autor
Dominik Pupala
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Josef Pavlíček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Předmětem této bakalářské práce je návrh a implementace metody loci ve virtuální realitě. První část práce se zabývá problematikou zmiňované mnemotechnické pomůcky, analýzou jejích interaktivních implementací a vývojem v systému Unreal Engine 4. Druhá část práce představuje návrh a implementaci aplikace pro zařízení HTC Vive. Nakonec je implementace porovnána s tradiční podobou metody loci.
Implementace simulátoru pro řízení automobilu ve virtuální realitě
Autor
Bohdan Vradii
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Josef Pavlíček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Hlavním cílem této práce je implementace a testování prototypu simulátoru pro řízení automobilu ve virtuální realitě blízkého reálným jízdním podmínkám ve městě. Tento prototyp si klade za cíl napodobit praktické zkoušky v autoškole a zohledňuje dopravní přestupky, kvantitativně vyhodnocuje výsledek jízdy a ukazuje hráči jeho chyby.
V rámci práce byla provedena analýza a porovnání existujících podobných simulátorů a řešení, byly formulovány požadavky na prototyp, které byly dále implementovány.
Součástí této práce je tvorba 3D scén a objektů a jejich další import do herního enginu Unity. Byly prozkoumány různé přístupy k vytváření 3D objektů. Byl vytvořen a naprogramován prototyp simulátoru včetně grafického rozhraní, systému pro kontrolu přestupků, řídicího systému auta a umělé inteligence ostatních účastníků provozu. Prototyp byl dále testován skupinou uživatelů. Na základě testů byl formulován seznam problémů, které byly opraveny v dalších verzích. Výsledkem práce je samostatná aplikace, která uživateli umožňuje procvičovat si řízení auta ve virtuální realitě.
Návrh a implementace simulátoru ptačího letu ve virtuálním 3D prostředí
Autor
Jakub Schinko
Rok
2021
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Jiří Novák, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce se zabývá návrhem a následnou implementací mechanik, které slouží jako základ hry na virtuální realitu, napsané v enginu Unreal Engine. Nejprve práce pojednává o aktuálním vývoji technologie virtuální reality a způsobu vývoje tohoto odvětví. V práci se dále rozebírá implementace jednotlivých herních mechanik. Mezi jednotlivé implementace patří pohyb hráče ve VR simulující ptačí let, systém herní AI zabývající se simulací ptáků v hejnech a tvorba 3D scény, ve které se hráč nachází. Dále práce obsahuje testování jednotlivých mechanik a shrnutí budoucího vývoje této práce.
Virtuální logické hry
Autor
Lukáš Bárta
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
doc. Ing. Ivan Šimeček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá navržením, implementací a testování logické hry pro virtuální realitu. Nejdříve je krátce představena virtuální realita a vytvořena analýza desktopových logických her. Pro prvotní koncept hry je vypracován průzkum trhu a nalezen cílový trh. Dále je na základě předchozí analýzy proveden návrh, implementace a testování prototypu nové logické hry, také je vytvořen finanční plán pro další rozvoj. Výsledkem práce je prototyp logické hry pro virtuální realitu s cílem tvorby autonomních vozítek za pomoci logických obvodů. Výsledky této práce umožňují spolu s finančním plánem pokračovat v udržitelném vývoji hry a vytvořit tak logickou zábavně naučnou hru pro virtuální realitu.
Návrh a realizace virtuálního klubového a tréninkového centra
Autor
Ondřej Úlehla
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Josef Pavlíček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce popisuje proces analýzy, návrhu a následné implementace virtuálního klubového centra se sportovními aktivitami. Analýza se zabývá stávajícími studiemi a implementacemi virtuálních klubových center. V teoretické části je popsán využitý software a jeho funkcionalita. V praktické části je navržen model světa a následně implementován v NeosVR. Ke světu je navíc vytvořena interaktivní webová stránka. Následuje testování, z kterého vychází závěr. Výsledkem práce je originální a funkční virtuální klubový svět s dalšími aktivitami, který se nachází v komunitním centru aplikace NeosVR. Tento svět umožňuje uživatelům socializovat se ve virtuálním prostředí s velkým výběrem aktivit.
Imerzivní herní a grafická aplikace s bojovými virtuálními objekty
Autor
Šimon Jajko
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Josef Pavlíček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou 3D aplikace pro virtuální realitu a historických objektů, které budou v jejím světě použity pro komplexní fyzikální interakce a herní prvky. Cílem je tento proces zdokumentovat a vyhodnotit jeho použitelnost a přínosnost. Práce představuje skoro kompletní proces tvorby imerzivní herní aplikace a jejích částí. To je analýza, návrh, tvorba assetů a implementace. Výsledkem je uživatelsky přívětivá aplikace jejíž hlavní přínos je v podobě zábavní a naučné aplikace. Dále je výsledkem prototypová aplikace se stejnými fyzikálními mechanikami pro více hráčů, která dokazuje nevhodnost současných volně dostupných řešení síťové synchornizace fyzikálně ovládaných objektů a mechanik ve virtuální realitě ve světě pro více uživatelů.
Post-Apocalyptic Model and Training for Survival in Virtual Reality
Autor
Duc Hoang Duong
Rok
2024
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Adam Vesecký
Katedra
Anotace
Tato práce se zabývá virtuálními modely přežití v post-apokalyptickém světě v předem daných scénářích. Použité technologie jsou ve stručnosti vysvětleny společně s historií post-apokalytického myšlení napříč dějinami a dvěma publikacemi týkající se daného žánru. Výstupem práce je počítačová hra ve virtuální realitě vytvořena pomocí Unity Engine a C#, a je dostupná ke stažení a hraní na GitLab stránce autora. 3D modely jsou vytvořeny v programu Blender, kde autorem vytvořené modely zahrnují drobné věci, avatar hráče a také celá prostředí. Scénáře jsou inspirovány výše uvedenou analýzou a mají vypočtěné pay-off matice popisující jejich optimální řešení, která byla laděna podle zpětné vazby od uživatelů testujících hru. Hra samotná má schopnost vyhodnotit hráčova rozhodnutí a šanci na přežití v těchto scénářích.
Identifikace gest a provádění kouzel ve virtuální realitě
Autor
Jakub Vosička
Rok
2024
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Ludvík Friebel, Ph.D.
Katedra
Anotace
Cílem bakalářské práce je analyzovat již existujících VR hry, s cílem navrhnout
a implementovat mechaniky pro sesílání alespoň 3 kouzel v herním prostředí
VR. Práce analyzuje úspěšné VR tituly, jako jsou Waltz of The Wizards, The
Wizards, The Wizards Dark Times a War of Wizards. Výsledný interaktivní
svět je realizován v herním enginu Unity, využívající jazyk C# a pomocí modelů vytvořených v Blender.
Vylepšená Tower Defense hra ve virtuální realitě
Autor
Oleksii Veretelnyk
Rok
2025
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
doc. Ing. Ivan Šimeček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Vylepšená tower defense hra ve virtuální realitě Bakalářská práce se zaměřuje na aspekty realizace a návrhu tower defense hry ve virtuálním prostředí s unikátní, v tower defense hrách dosud nevídanou, mechanikou umělé inteligence pro stavbu cest. Výsledkem práce je funkční hra vytvořená v enginu Unity vhodná pro interakci s brýlemi a ovladači pro virtuální realitu.
Modelování dynamických scén středověkého způsobu života ve virtuální realitě
Autor
Kryštof Martinek
Rok
2025
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Dr. Tomáš Havel
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá virtuální rekonstrukcí historického prostředí Pražského hradu na konci 10. století.
Cílem je vytvořit realistické 3D modely hlavních staveb a terénu na základě archeologických a historických podkladů a implementovat je do virtuálního prostředí metaverse Resonite.
Práce zahrnuje analýzu historických reálií, podrobnou tvorbu objektů v softwaru Blender a návrh interaktivních dynamických scén, které reprezentují každodenní život tehdejších obyvatel.
Součástí virtuální rekonstrukce je i možnost vykonávat dobové činnosti, jako je sekání dřeva, krmení dobytka nebo střelba z luku, což uživateli umožňuje aktivně se zapojit do simulovaného prostředí a lépe porozumět fungování středověkého hradu.
Výsledné prostředí nabízí pohlcující vizuální zážitek a představuje moderní přístup k popularizaci kulturního dědictví prostřednictvím virtuální reality.
Modelování dynamických scén středověkého způsobu života ve virtuální realitě
Autor
Kryštof Martinek
Rok
2025
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Dr. Tomáš Havel
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá virtuální rekonstrukcí historického prostředí Pražského hradu na konci 10. století.
Cílem je vytvořit realistické 3D modely hlavních staveb a terénu na základě archeologických a historických podkladů a implementovat je do virtuálního prostředí metaverse Resonite.
Práce zahrnuje analýzu historických reálií, podrobnou tvorbu objektů v softwaru Blender a návrh interaktivních dynamických scén, které reprezentují každodenní život tehdejších obyvatel.
Součástí virtuální rekonstrukce je i možnost vykonávat dobové činnosti, jako je sekání dřeva, krmení dobytka nebo střelba z luku, což uživateli umožňuje aktivně se zapojit do simulovaného prostředí a lépe porozumět fungování středověkého hradu.
Výsledné prostředí nabízí pohlcující vizuální zážitek a představuje moderní přístup k popularizaci kulturního dědictví prostřednictvím virtuální reality.
Diplomové práce
Automatické generování modelů pro virtuální realitu
Autor
Filip Pavlas
Rok
2020
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Karel Klouda, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce se zabývá návrhem a implementací metody vhodné pro generování trojrozměrného modelu ze sekvence dvojrozměrných snímků. V rámci rešerše jsou popsané současné možnosti generování modelů a to jak konvenčními metodami, tak metodami patřící do oblasti umělé inteligence. Na základě požadavků a poznatků získaných v rešerši je vybrána konvenční existující metoda. Tato metoda je přenesena do nového prostředí a její stěžejní části jsou nahrazeny metodami z oblasti umělé inteligence s cílem zvýšit kvalitu výstupu, nebo výpočet urychlit.
Metoda je majoritně implementována v jazyce C#, jeden modul je pak implementován v C++. Implementace je podpořena knihovnami Eigen, Sophus a CNTK.
Automatická tvorba vědeckých a inženýrských konferencí ve virtuální realitě
Autor
Tomáš Bašta
Rok
2023
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
Ing. Ludvík Friebel, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce popisuje proces vývoje systému pro automatickou tvorbu vědeckých a inženýrských konferencí ve virtuální realitě. Práce začíná vysvětlením toho co to vědecké a inženýrské konference jsou a uvádí Regeneron International Science and Engineering Fair jako příklad. Následně je celý systém, který se skládá ze dvou částí, navržen, implementován a otestován. Jeho první částí je webová aplikace napsána v jazyce Go, pomocí které mohou uživatelé konference vytvářet a následně do nich nahrávat své projekty. Druhou částí je pak virtuální svět, který je vytvořen v metaverzu Neos VR. Tento svět komunikuje s webovou aplikací, ze které načítá projekty jednotlivých účastníků a ty jsou pak ve světě prostorově zobrazovány. Výsledný systém je plně funkční řešení, které je volně k dispozici a je možné ho použít pro automatickou tvorbu vědeckých a inženýrských konferencí ve virtuální realitě, jak jednotlivci, tak i institucemi.
Modelování neuronových sítí ve virtuální realitě
Autor
Ondřej Úlehla
Rok
2025
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
doc. Ing. Mgr. Petr Klán, CSc.
Oponenti
doc. Ing. Ivo Bukovský, Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vývojem systému pro modelování a vizuali-
zaci neuronových sítí ve virtuální realitě. Cílem je propojit webovou aplikaci,
která slouží ke konfiguraci parametrů neuronové sítě, s imerzivním 3D prostře-
dím, kde je síť automaticky generována a použita k řízení virtuálních objektů.
V rámci práce jsou nejprve představeny základní principy umělých neurono-
vých sítí. Následně je popsán návrh a implementace webové aplikace, která
poskytuje uživatelské rozhraní pro definici architektury a parametrů neuro-
nové sítě. Další částí práce je pak integrace této aplikace s virtuálním světem
vytvořeným na platformě Resonite, která umožňuje vizuální programování a tvorbu interaktivních 3D scén. Výsledný systém demonstruje automatizované
generování modelu neuronové sítě na základě parametrů zadaných ve webové
aplikaci. Práce tak představuje řešení propojující oblast webových technologií,
umělé inteligence a virtuální reality.