Bakalářské práce
Webová aplikace Meet me now!
Autor
Vladyslav Kalachykov
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Filip Glazar
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a implementací funkčního prototypu aplikace pro tvorbu a vyhledávaní událostí. Na základě analýzy stávajících řešení a relevantních technologií byla vytvořena jednostránková webová aplikace "Meet me now", která řeší problém snadného vyhledávání událostí ve zvolené lokalitě.
Pro napsání praktické části mé bakalářské práce byly zvoleny tyto technologie: Firebase Firstore jako databáze, Firebase Authentication pro autentizace uživatelů, Firebase Storage pro chránění obrázků. React byl zvolen jako knihovna pro napsání jednostránkové webové aplikace. Pro vyřešení problémů snadného vyhledávání událostí byly použity Google Maps jako technologie pro zobrazování událostí v blízkém okolí uživatele.
Webová aplikace pro správu a sdílení receptů
Autor
Vojtěch Moravec
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
V této práci řeším, jak navrhnout a vytvořit prototyp webové aplikace, která má uživateli poskytnout jednotné rozhraní pro vaření podle receptů, tedy správu receptů a surovin nebo například sdílení mezi uživateli. Důraz je kladen na frontendovou část psanou ve Vue.js, ale popíšu i backend, který jsem tvořil pomocí platformy Firebase. Nejdříve sesbírám požadavky od potencionálních uživatelů a zanalyzuji konkurenční řešení. Poté navrhnu design aplikace a strukturu ukládání dat. Dále přiblížím technologie, které použiji k implementaci. Na závěr aplikaci otestuji s pomocí respondentů, od kterých jsem získal požadavky, a doplním možná rozšíření do budoucna, která by aplikaci učinila více komplexní a nabídla uživateli kompletní balíček bez potřeby použití dalších aplikací. Výsledkem je veřejně přístupná aplikace, která pomůže každému, kdo hledá řešení pro ukládání receptů a dalších možností, které na nich staví.
Webová aplikace pro podporu duševního zdraví
Autor
Daniel Halíř
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Marek Suchánek, Ph.D. et Ph.D.
Katedra
Anotace
Práce se zaměřuje na vývoj aplikace pro podporu duševního zdraví. Nejdříve jsou představeny afektivní poruchy, pro které jsou nástroje v aplikaci koncipovány. Pomocí dotazníku jsou od psychologů a psychiatrů sesbírány návrhy na nástroje, které jsou dále analyzovány, a společně s analýzou existujících řešení poskytují přehled o podobě aplikace. Z těchto dat plyne, že největší benefity může přinést zaznamenávaní nálady, spánku, myšlenek a medikace. Implementace probíhá s využitím moderních technologií a frameworků, jako jsou Nuxt.js, Vue.js, Typescript, Firebase a Vercel. Aplikace je otestovaná skupinou uživatelů a získaná zpětná vazba je použita pro zdokonalení jejího designu a jejich funkcí. Výsledkem této práce je funkční a nasazená aplikace, která může být užitečným doplňkem k existujícím intervenčním strategiím, jako je terapie nebo farmakologická léčba, a může přinést výhody pro široké spektrum uživatelů.
Webová aplikace Deployment Manager
Autor
Adam Staš
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá procesem tvorby webové aplikace, jejíž účelem je zajištění přehledu o nasazených aplikacích a možnost pohodlné změny verze těchto aplikací. Aplikace je schopna komunikace s aplikacemi License Manager a Builder, s nimiž tato práce souvisí.
V práci je provedena analýza požadavků na výslednou aplikaci, návrh technologie, architektury a způsobu uložení dat. Dále práce obsahuje dokumentaci vystaveného API, popis implementace samotné aplikace a její testování. V práci také lze nalézt zhodnocení dosažených výsledků a nastínění možných budoucích vylepšení.
Zavedení DevOps konceptů - CI/CD, včetně implementace autorizace a autentizace na frontend portálu BI-DBS
Autor
Volha Chukava
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Michal Valenta, Ph.D.
Katedra
Anotace
Pro předmět BI-DBS na FIT ČVUT v Praze je vyvíjena nová aplikace. Požadavky pro tuto aplikaci jsou odvozeny z již existující aplikace. Tato bakalářská práce se zaměřuje na zlepšení procesů vývoje a údržby nového frontendu webové aplikace na základě analýzy stavu stávající aplikace a plánovaného stavu. Hlavními oblastmi zlepšení jsou přijetí metodiky DevOps a navržení nového zjednodušeného a přehledného systému řízení přístupů. Nakonec hlavním cílem této práce je implementace autentizace a autorizace, včetně omezení oprávnění, a automatizace procesů testování a nasazování.
Rozšíření projektu Recipeo
Autor
Martin Koutenský
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. David Bernhauer, Ph.D.
Katedra
Anotace
Obsahom práce je postup rozširovania existujúcej aplikácie Recipeo. Aplikácia sa zaoberá varením a receptami. Rozšírenie pridáva funkcie zdieľania receptov a inventáru, aby išlo aj o pomocníka v domácnosti. Práca začína analýzou požiadavkov, pokračuje návrhom zmien a ďalej rieši konkrétne implementačné problémy. Aplikácia je písaná vo Vue.js s backendom od služby Firebase od Google. Obsahom je ako frontend, tak aj backend. Výsledkom je verejne dostupná aplikácia.
SaveIT - Aplikace pro sdílení herního postupu
Autor
Jakub Vondráček
Rok
2024
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jan Matoušek
Katedra
Anotace
Práce se zabývá tvorbou desktopové aplikaci umožňující sdílení a verzování herního postupu u her, které podporují multiplayer hostovaný na počítačích uživatelů. Na začátku práce byla provedena analýza konkurenčních řešení a technologií potřebných pro následující části vývojového procesu. Na základě výstupů byla navržena architektura rozdělující systém na dvě části - desktopovou aplikaci a autorizační proxy server. Herní postup je ukládán na cloudové uložiště umožňující jeho sdílení mezi více uživateli. S uložištěm je komunikace realizována napřímo z desktopové aplikace skrze API rozhraní poskytovatele uložiště. V implementaci byly využívány technologie platformy .NET, konkrétně MAUI Blazor Hybrid pro klientskou část a Blazor pro backend část. Klíčové části serveru byly otestovány pomocí jednotkových a integračních testů a následně bylo provedeno uživatelské testování klientské aplikace, jehož výstupem byl seznam příležitostí pro zlepšení, u kterých následně proběhla prioritizace a případná oprava. Celý systém byl posléze nasazen do testovacího provozu.
Zajištění kvality webové aplikace a návrh testovacích scénářů
Autor
Marie Kalousková
Rok
2024
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem zajištění kvality. Obsahuje přehled různých typů testů a představuje různé testovací techniky používané k navrhování testovacích případů, např. techniky černé skříňky, bílé skříňky a ty založené na zkušenostech. Práce rozebírá myšlenku automatizace testování, popisuje její výhody a možná rizika, a vysvětluje E2E testování. Praktická část je zaměřena na E2E testování webové aplikace Atlantis, systému sloužícímu ke správě skladů. Popisuje první kroky, které pomohly vybudovat základ pro automatizaci testovacích E2E případů, jako je získání doménových znalostí a seznámení se s Atlantisem. Představuje Playwright, platformu na vývoj testů, a jeho funkce, a vysvětluje nastavení testovacího prostředí a možné spuštění E2E testovací sady. Poslední část obsahuje informace o tom, jak bylo přistoupeno k návrhové části, a ukazuje příklad automatizovaného testovacího případu. Ruční testování nakonec pomohlo objevit různé defekty a vytvořená sada automatizovaných testů slouží jako obrana proti regresním defektům pocházejícím z klíčových funkcí aplikace.
License Manager III - Strukturalizace, vylepšení a příprava na produkční provoz
Autor
Sára Sovičková
Rok
2025
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
Tato bakalářská práce popisuje návrh a implementaci nové verze aplikace License Manager, která slouží k objednávání softwarových produktů, správě licencí a fakturaci. Na základě analýzy současného stavu a aktualizovaných požadavků se přistupuje k přepsání systému, jehož předchozí verze nebyla technicky dokončená a nebyla připravená na další rozvoj.
V rámci práce se upravuje datový model, rozšiřují klíčové procesy a implementuje nové uživatelské rozhraní. Pro přepis je využit framework Nuxt a jazyk TypeScript a aplikace je ve výsledku nasazena do testovacího prostředí, včetně konfigurace CI/CD. Závěrečná část práce shrnuje návrhy pro budoucí vývoj a přístupy, které lze obecně využít při implementaci webových aplikací.
Diplomové práce
Podpůrné služby pro online hru Inpemo
Autor
Petr Nohejl
Rok
2021
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jan Matoušek
Katedra
Anotace
Rešeršní část práce se zabývá online službami integrovatelnými především do online her pro více hráčů. Také jsou v této části diskutovány výhody a nevýhody implementace vlastních online služeb. V praktické části je proveden návrh a implementace některých online služeb integrovaných do online hry Inpemo. Jedná se o autentizační, registrační, matchmaking a notifikační služby. Tyto služby jsou implementovány pomocí Java\-scriptového runtime Node.js a jsou navrženy a implementovány s důrazem na jejich znovupoužití, škálovatelnost a rozšiřitelnost. V práci je též popsáno nasazení těchto služeb pomocí Amazon Web Services. Uvedeny jsou také návrhy dalších služeb, které však nejsou implementovány. Implementované služby jsou závěrem také testovány.
Systém pro Mistrovství ČR v autostopu
Autor
Karím Abu Nofal
Rok
2022
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Marek Suchánek, Ph.D. et Ph.D.
Katedra
Anotace
Tato práce se zabývá vývojem nové verze webové aplikace pro závod Mistrovství ČR v autostopu, který pořádá Světem stopem z. s. Text obsahuje seznámení se současnou verzí webových stránek, na jejichž základě stojí návrh nové aplikace. Hlavním cílem bylo analyzovat požadavky organizátorů, vybrat technologie potřebné k implementaci, navrhnout novou verzi a tu následně implementovat. Vývoj probíhala ve frameworku Django v programovacím jazyce Python. Výsledný prototyp byl nasazen do cloudu, aby mohl být podroben uživatelskému testování. To odhalilo drobné nedostatky, které byly posléze opraveny.
Tvorba veřejného API pro open-source CDN
Autor
Martin Kolárik
Rok
2023
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jan Matoušek
Katedra
Anotace
Práca skúma oblasť verejných CDN služieb a ich API. Začína predstavením jednotlivých skupín používateľov a ich požiadaviek a pokračuje preskúmaním existujúcich služieb a diskusiou špecifík tejto oblasti. Ukazuje, že niektoré verejné CDN služby neponúkajú API vôbec, zatiaľ čo iné spĺňajú väčšinu definovaných požiadaviek. Následne práca preskúmava existujúce jsDelivr API a ukazuje ako jeho návrh a implementácia boli ovplyvnené veľkosťou tejto služby a množstvom spracúvaných dát.
Ďalšie kapitoly opisujú návrh a implementáciu nových funkcií, diskutujú problémy dotýkajúce sa webových API vo všeobecnosti a kladú dôraz na použitie existujúcich webových štandardov. Posledné dve kapitoly ukazujú ako fázy testovania a dokumentácie môžu benefitovať z automatizácie, najmä z použitia parametrizovaných a snapshot testov a z využitia rozsiahleho ekosystému OpenAPI nástrojov.
Cloud native vývoj a jeho aplikování na projekt License Manager
Autor
Viktor Holý
Rok
2023
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na nativní cloudový vývoj. V teoretické části popisuje jeho principy a principy architektury mikroslužeb. Teoretické poznatky jsou následně aplikovány na aplikaci pro prodej softwaru License Manager, která má v současné verzi monolitickou architekturu a je realizována nová nativní cloudová verze její backendové části.
Praktická část pokrývá všechny fáze softwarového cyklu. V analýze je popsána stávající verze a jsou revidovány požadavky na novou verzi. Návrh popisuje dělení funkcí mezi mikroslužby a jejich spolupráci. Výsledkem fáze návrhu je distribuovaný systém se šesti mikroslužbami, který je následně implementován s využitím nové sady technologií zahrnující TypeScript, gRPC, RabbitMQ, GraphQL a grafovou databázi. Výsledný kód je pokryt jednotkovými testy a funkčnost systému jako celku ověřena integračními testy. Proces testování, sestavení a vydání nových verzí je automatizován. Součástí implementace je vzorové nasazení aplikace do Kubernetes včetně nástrojů pro monitorování aplikace.
Výsledkem práce je nové řešení, které oproti původnímu umožňuje mimo jiné rychlejší změny, horizontální škálování a nabízí násobně vyšší výkon při stejném zatížení hardwaru.
Umělá inteligence pro hru Inpemo
Autor
Tomáš Bohuslav
Rok
2025
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
doc. Ing. Ivan Šimeček, Ph.D.
Katedra
Anotace
Cíl této práce je poruzumění a implementace jednoduchého AI, které bude
schopno hrát počítačovou hru Inpemo. Práce představuje překážky imple-
mentace AI a jejich řešení nejen ve hře Inpemo. Implementační část využívá
funkce a výhody Unreal Enginu 5, aby zůstala v souladu se správnými de-
signovými patterny. Závěr práce vyhodnocuje výsledky a zpětnou vazbu od
lidských hráčů, kteří hráli hru s naimplementovanými AI boty.
Helpdesk webová aplikace pro Redmine
Autor
Jakub Lukačín
Rok
2024
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
Táto práca sa zaoberá designom a implementáciou helpdesku. Tento
helpdesk má pracovať so systémom Redmine, ktorý sa zameriava na riadenie projektov.
Začiatok práce predstavuje software Redmine a termín helpdesk. Táto časť je
nasledovaná popisom užívateľských požiadavkov a technológií použitých pri
implementácii. Medzi použité technológie patrí Express.JS, PostgreSQL, framework Vue
a knižnica komponent Vuetify. Kapitola Design je nasledovaná kapitolou
Implementácia, kde je priblížených viacero zaujímavých oblastí implementácie, ako
napríklad autentifikácia, práca so súbormi a internacionalizácia aplikácie.
Nasadenie prototypu aplikácie je diskutované pri konci práce a využíva technológiu
kontajnerizácie. Predposledná kapitola práce približuje prevedené užívateľské
testovanie a posledná kapitola je venovaná budúcnosti projektu.
SolvePoint - zjednodušený Redmine pro zákazníky
Autor
Jakub Čermák
Rok
2025
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Oldřich Malec
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Katedra
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá úpravou a rozšířením existující helpdesk aplikace Servitor integrované na projektový systém Redmine. Věnuje se návrhu takového řešení, které umožní nástroj využívat jako zjednodušený Redmine pro zákazníky organizace zadavatele a jehož integrace na Redmine bude konfigurovatelná. Návrh se zakládá na provedené analýze existující aplikace, analýze nástrojů, které jsou jí zaměřením blízké, a detailním sběru požadavků. Na vytvořený návrh navazuje popis technických specifik a omezení implementovaného prototypu. Součástí je také představení použitých technologií. Dále je popsáno uživatelské testování vytvořeného prototypu a jeho výsledky, které jsou využity pro stanovení potřebných úprav a možných vylepšení a rozšíření. Na závěr je s jejich využitím představeno optimální budoucí směřování.