
Celkem 28 studentů z celé České republiky navrhlo během pouhých 5 dní vlastní aplikace využívající umělou inteligenci, které mají pomáhat lidem lépe se orientovat ve stále složitějším digitálním světě. Studenti pracovali s tématem informačního přetížení a hledali cesty, jak s pomocí technologií zmírnit jeho dopady. Výsledkem je šest různorodých, ale prakticky využitelných prototypů. Letní škola: S umělou inteligencí v online prostoru probíhala 21.–25. července 2025 na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT) pořádaná ve spolupráci s neziskovou iniciativou AI dětem.
Cílem kurzu bylo studenty seznámit a pracovat s nástroji AI a hledat cesty, jak s pomocí informačních technologií zlepšit orientaci v digitálním světě.
„Překvapila mě jejich empatie vůči ohroženým cílovým skupinám a důslednost při navrhování jejich aplikací. Nešlo o jednoduchá řešení, většinou se snažili pokrýt více aspektů pohybu v online prostoru, aby například senioři nemuseli využívat větší množství aplikací. Vznikla řešení, která mají potenciál pomáhat s orientací v online prostoru, který je i díky generativní AI čím dál více přehlcený,“ uvádí Mgr. Barbora Karpíšková, lektorka letní školy.informačních technologií zlepšit orientaci v digitálním světě.
Například webová aplikace HiddenBronze pomáhá lidem objevovat méně známá, ale zajímavá místa mimo přeplněné turistické cíle. Díky asistentovi Scout.AI vybírá aplikace destinace na základě uživatelových preferencí a aktuální polohy. Zobrazování na mapě je přizpůsobitelné a aplikace počítá i s komunitním sdílením tipů.
Jiný tým se zaměřil na problematiku ověřování pravdivosti informací a navrhl rozšiřující nástroj s názvem Realit. Nástroj dokáže, na jedno kliknutí pomocí AI, v aplikaci analyzovat vybraný příspěvek a vyhledá relevantní a důvěryhodné zdroje k označené informaci. Nástroj dokáže i vysvětlit zda a proč je konkrétní výrok pravdivý či nepravdivý. V budoucnu by rád tým nástroj rozšířil pro ověřování obsahu i mimo sociální sítě.
Aplikace Quatsch, cílí na vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti, využívá jazykový model GPT-4.1 a generuje falešné zprávy, podvodné e-maily a dezinformace, a uživatel se učí je rozpoznávat. Pomocí zpětné vazby motivuje k tréninku mediální gramotnosti a míří především do školního prostředí. Do budoucna se plánuje i verze pro seniory.
“S významným přičiněním umělé inteligence vstupujeme do nového rozměru internetu, jehož prostředí bude tato technologie zásadním způsobem formovat. Orientace v něm je pro mnoho uživatelů stále náročnější, a proto je nutné porozumět kontextu nových technologií - jak fungují a jaká rizika i příležitosti s sebou přinášejí. Studenti během letní školy prokázali schopnost zaměřit se na konkrétní problematiky, které jsou pro různé skupiny uživatelů podstatné. A jakkoliv je informační gramotnost nekončící cestou, účastníci nám ukázali, že nekráčí mimo ni,” hodnotí Bc. Jiří Labanc, student oboru nových médií na FF UK a lektor letní školy.
Na seniory se zaměřily i další dva projekty. Internetový anděl je digitálním průvodcem a krok po kroku pomáhá seniorům bezpečně používat internet. Nabízí bezpečnou domovskou stránku v prohlížeči s personalizovaným výběrem odkazů podle přání a potřeb konkrétního seniora, například jízdní řády, e-mail, TV program, zpravodajství, recepty s možností blokování reklam. Cílem je snížení digitálního vyloučení a podpora samostatnosti starších uživatelů. Druhý projekt, AI-SEN, jde ještě dál a nabízí personalizovaného asistenta, který upozorňuje na nebezpečné weby, varuje před online platbami a upozorňuje příbuzné seniora, že byl na platební bránu přesměrován. Blízcí příbuzní stránku zkontrolují a pokud je bezpečná, následně vzdáleně platbu povolí. Aplikace také nabízí hlasovou pomoc v případě nejistoty.
Mobilní aplikace posledního týmu RePhraseME se zaměřuje na zlepšení online i offline komunikace. Analyzuje způsob komunikace uživatele (např. tón, empatii, volbu slov) a nabízí zpětnou vazbu i návrhy, jak sdělení formulovat efektivněji a bez zbytečného zapojení větších emocí. Je určena pro mladé lidi, influencery, studenty, herce nebo i cizince, kteří se chtějí zdokonalit v komunikaci v českém jazyce.
„Bylo skvělé sledovat, jak rychle se studenti zorientovali v technologiích, které profesionálové běžně používají - od návrhu uživatelského rozhraní, přes vývoj vlastních mobilních i webových aplikací s pomocí AI nástrojů jako je Cursor až po zapojení velkých jazykových modelů prostřednictvím API do svých produktů.,“ říká Bc. Jaroslav Hradil, student FIT ČVUT a lektor letní školy.
Letní škola kromě týmové práce nabídla také odborné přednášky o možnostech i rizicích umělé inteligence, etických aspektech jejího využití, úvod do strojového učení a trénování jazykových modelů, jak navrhovat efektivní uživatelské rozhraní, otázky umělé inteligence a udržitelnosti i práva a představení kyberbezpečnosti. Studenti si kromě nových technických dovedností a nových znalostí odnesli i zkušenosti s prezentací výsledků jejich projektů a prací v týmech.