Na prestižní konferenci NeurIPS 2024, která patří ke světové špičce v oblasti umělé inteligence a konala se v prosinci v kanadském Vancouveru, tým vědců z FEL a FIT ČVUT na workshopu Climate Change AI představil průlomový model pro predikci poptávky po dobíjení elektromobilů na veřejných nabíjecích stanicích. Tento inovativní přístup, zaměřený na využití umělé inteligence (AI) pro optimalizaci infrastruktury nabíjení elektromobility, vzbudil široký zájem odborné veřejnosti.
Model, který vyvinuli vědci z laboratoře LIMESS z FEL ČVUT ve spolupráci s vědci z FIT ČVUT, Stanford University a pražským distributorem energie PREdistribuce, umožňuje predikovatdetailní křivky zatížení dobíjecích stanic kdekoliv ve městě. Tyto simulace zohledňují různé místně specifické faktory, jako je hustota obyvatelstva či charakter okolí nabíjecí stanice, a umožňují predikovat poptávku i na místech, kde stanice dosud nejsou. Výsledky přinášejí důležité poznatky nejen pro plánování nové infrastruktury, ale také pro efektivní využití stávajících zdrojů energie.
„Díky tomuto přístupu se dokážeme lépe připravit na očekávaný nárůst elektromobilů, což je klíčový krok směrem k udržitelnější budoucnosti,“ uvedl k modelu Ing. Ondřej Štogl, doktorand katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd na FEL ČVUT a spoluzakladatel LIMESS.
Hlavním autorem studie je Ing. Marek Miltner, doktorand katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd. „Máme velkou radost, že se naší mladé laboratoři daří hned v prvním roce fungování zaujmout na tak prestižních konferencích. Bereme to jako potvrzení našeho přesvědčení, že soustředit se na využití AI pro udržitelnost dává veliký smysl, a budeme náš výzkum rozšiřovat i v dalších letech,“ zhodnotil Miltner, který je zároveň v LIMESS vedoucím výzkumu v oblasti energetiky.
„Jedná se o multidisciplinární pohled na rozvoj elektromobility, který je jedinečný
a do kterého přispěly zkušenosti kvalitních institucí ze dvou kontinentů. Přesně takový výzkum se snažíme nejen v LIMESS, ale i na celé univerzitě rozvíjet,” uvedl akademický garant skupiny LIMESS prof. Oldřich Starý z katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd FEL ČVUT.
Za FIT ČVUT na modelu významně spolupracovali Ing. Daniel Vašata, Ph.D. a Ing. Magda Friedjungová, Ph.D. „Jsem rád, že jsme s kolegy z LIMESS navázali velmi produktivní spolupráci na zajímavé a aktuální téma, u kterého je velký prostor pro inovativní využití AI," uvedl Vašata. „Podílet se na návrhu takto unikátního modelu kombinujícího geoprostorová data a informace o nabíjení elektromobilů je naplňující. Věříme, že i další výzkum bude mít podobně významný dopad směrem k udržitelnější budoucnosti," doplnila Friedjungová.
„Jedná se o multidisciplinární pohled na rozvoj elektromobility, který je jedinečný
a do kterého přispěly zkušenosti kvalitních institucí ze dvou kontinentů. Přesně takový výzkum se snažíme nejen v LIMESS, ale i na celé univerzitě rozvíjet,” uvedl akademický garant skupiny LIMESS prof. Oldřich Starý z katedry ekonomiky, manažerství a humanitních věd FEL ČVUT.
Výzkum probíhal na mezinárodní úrovni ve spolupráci se Stanford University v Kalifornii a pražským distributorem energie PREdistribuce. V rámci ČVUT se na něm podíleli výzkumníci ze dvou fakult – Fakulty elektrotechnické a Fakulty informačních technologií. Tato spolupráce umožnila LIMESS vyvinout generativní model, který dokáže s vysokou přesností simulovat zatížení veřejných nabíječek na základě geografických, demografických a dopravních charakteristik dané lokality.
Model identifikoval čtyři archetypální zatížení dobíjecích stanic – od konzistentní denní poptávky v rezidenčních oblastech až po nepravidelné průběhy zatížení v průmyslových zónách. Tato zjištění mohou pomoci distributorům energie, jako je PREdistribuce, optimalizovat rozmístění nabíječek, snížit přetížení sítě a minimalizovat náklady na rozšiřování infrastruktury.