Ing. Tomáš Nováček

Závěrečné práce

Bakalářské práce

Systém pro elektronické zajištění voleb v Mensa ČR

Autor
Vladimir Cherkezov
Rok
2020
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou, návrhem a následnou implementací webové aplikace, jejímž účelem je zajištění voleb pro neziskovou organizaci Mensa ČR. Práce obsahuje detailní analýzu zabezpečení webových aplikací, v níž se lze seznámit jak s obecnými řešeními bezpečnostních problémů, tak i s konkrétními řešeními ve frameworcích Ruby on Rails a Symfony, které jsou popsány během analýzy aplikace Baletka, respektive v realizaci volebního systému pro organizaci Mensa ČR. Volební systém, který je výsledným produktem dané práce, je navržen a otestován ve spolupráci z organizací Mensa ČR. S těmito procesy se lze seznámit v příslušných sekcích a příloze, ve které se nacházejí wireframy této aplikace.

Mobilní aplikace pro amatérskou tenisovou ligu

Autor
Jan Steuer
Rok
2020
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem mobilní aplikace pro ulehčení organizace tenisové ligy. Čtenáře postupně provede jednotlivými fázemi tvorby softwaru - analýzou, návrhem, implementací a testováním. Zpočátku vysvětlí problémovou doménu a navrhe řešení aplikace. Poté zasvětí čtenáře do úvodu vývoje Android aplikací a nabídne zajímavé body implementace. V samotném konci pak zejména popíše průběh uživatelského testování. Výstupem této práce je funkční a uživatelsky přívětivá Android aplikace, která nahrazuje dosavadní způsob organizace ligy AMTEL Opava.

Unity modul pro MultiLeap knihovnu

Autor
Radoslav Kondáč
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Tomáš Kotál
Anotace
Táto bakalárska práca skúma možnosti interakcie užívateľa s virtuálnymi svetmi a scénami vytvorenými v hernom engine Unity, primárne za použitia Leap Motion senzorov a knižnice MultiLeap. Výsledkami práce sú plugin pre Unity, ktorý sprístupňuje možnosť použitia viacerých Leap Motion senzorov na presné snímanie rúk v reálnom priestore a ich následné premietnutie do priestoru virtuálneho, a dve testovacie scény v Unity slúžiace ako demo ukážka.

Migrace online časopisu Mensa

Autor
Dominik Křížek
Rok
2021
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Tomáš Kubeš
Anotace
Naším cílem v této práci je vytvoření aplikace pro migraci obsahu ze systému MultiCMS do platformy WordPress. Provádíme analýzu obou systémů pro správu obsahu, rozebíráme různé způsoby migrace dat, a dále představujeme několik nástrojů, kterými by se dalo dosáhnout cíle. Nakonec popisujeme analýzu samotného problému migrace, tedy jednotlivé entity, které musíme přemigrovat. Dále popisujeme implementaci migrační aplikace ve frameworku Symfony, a to části ovladatelné přes konzoli, a části ovladatelné přes grafické uživatelské prostředí, které bude přístupné přes webový prohlížeč. V závěru uvádíme další vývoj aplikace v rámci budoucí spolupráce s klientem a možné využití aplikace pro další vývojáře.

Modulárna webová aplikácia pre organizáciu úvodných sústredení

Autor
Katarína Gedrová
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jan Horáček
Anotace
V tejto práci sa zaoberám vývojom modulárnej aplikácie pre úvodné sústredenia na základe existujúcich aplikácií Seznamovák a Magistrovák, ktoré sa každoročne uskutočňujú na FIT ČVUT v Prahe. Súčasťou tejto práce je analýza spomínaných aplikácií, analýza dostupných riešení pre generovanie modulárnej aplikácie, definovanie problémov aktuálneho riešenia a návrh, ako spomínané riešenie upraviť tak, aby malo vlastnosti modulárnej aplikácie. Ďalej sa venujem implementácii zmien podľa daného návrhu a vývoju generátora, ktorý generuje mnou upravené riešenie. Generátor je schopný vygenerovať aplikáciu pre úvodné sústredenia podľa vstupných parametrov, ktorá bude jednoducho konfigurovateľná a nasaditeľná.

Mobilní aplikace Seznamovák

Autor
Michaela Kučerová
Rok
2021
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Anotace
Tato práce se zabývá vývojem mobilní aplikace Seznamovák pro operační systém Android v programovacím jazyce Kotlin. Součástí práce je analýza původní verze aplikace společně se stanovením požadavků kladených na nové řešení, na které navazuje návrh a implementace tohoto řešení. Nakonec se práce zabývá uživatelským testováním aplikace. Výsledkem práce je funkční mobilní aplikace, jež bude sloužit účastníkům a organizátorům seznamovacího kurzu Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze.

Web studentského klubu FIT++

Autor
Martin Pilný
Rok
2021
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jan Horáček
Anotace
Problematika tvorby webových aplikací na míru klientovi je tu stále. V rámci této práce je klientem studentský klub FIT++, který sdružuje aktivní studenty na fakultě informačních technologií ČVUT. V rámci činnosti klubu FIT++ se pravidelně řeší přijímání nových členů, organizování akcí či volby svých představitelů. Čtenář se tak může dozvědět více o tom, jakým způsobem provádět analýzu požadavků, pokud není klientem jeden člověk, ale celý klub lidí. Práce dále rozebírá problematiku online voleb a porovnání nástrojů, které by tento problém mohli lépe řešit. V návrhu řešení pak práce přináší možné přístupy k řešení několika požadavků členů klubu jako je například organizace akcí či proces registrace nového člena. Výstupem implementační části práce je aplikace s napojením na databázi, veřejnou částí pro prezentaci klubu a soukromou částí pro administraci. Práce dále vysvětluje postupy při řešení požadavků klienta, které mohou být inspirací pro podobné projekty. V poslední části je pak rozebráno uživatelské testování aplikace společně s jeho vyhodnocením.

Mobilní aplikace pro kreslení s využitím rozšířené reality

Autor
Adela Vymyslická
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jakub Průša
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a implementací mobilní aplikace pro zařízení s operačním systémem iOS k usnadnění obkreslování obrázků pomocí rozšířené reality. K práci s rozšířenou realitou využívá aplikace framework ARKit a k implementaci uživatelského rozhraní framework SwiftUI. Výsledkem je mobilní aplikace umožňující uživateli vybírat obrázky (z vlastní či poskytnuté galerie) a následně je promítat na danou vertikální nebo horizontální plochu. Obrázek lze pomocí filtrů upravovat a je možné měnit jeho velikost, natočení, polohu či průhlednost. V závěru jsou uvedeny možnosti rozšíření výsledné aplikace.

Doporučovací systém pro volbu předmětu na základě podobnosti studentů

Autor
Vít Kalianko
Rok
2023
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Magda Friedjungová, Ph.D.
Anotace
Práce se zaměřuje na analýzu metod, kterými jsou tvořeny doporučovací systémy, speciálně pak popisuje metodu nejbližších sousedů. Definuje metriky pro vyhodnocování doporučovacích systémů. Následně obsahuje analýzu dat dostupných ze systémů na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze, která předzpracovává. Výsledkem je dataset obsahující intrakce studentů s předměty, na kterém pomocí metody nejbližších sousedů každému studentovi doporučujeme volitelné předměty, které si zapisovali podobní studenti. Podobní studenti jsou hledáni pomocí manhattanské, euklidovské a cosinové vzdálenosti. Tyto metriky jsou v práci upraveny tak, že při porovnání dvou studentů berou v potaz pouze předměty, které oba studenti měli skutečně zapsané. Tyto metriky vzdálenosti jsou v práci porovnány s originálními. Pomocí různých metrik je vyhodnocena úspěšnost systému s různými hyperparametry, ze kterých je jako nejlepší kombinace vyhodnocena cosinová vzdálenost s 20 sousedy.

Web lukostřeleckého klubu 1. LK Plzeň 1935

Autor
Jana Schořová
Rok
2022
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jan Horáček
Anotace
Tato práce se věnuje tvorbě nového webu pro 1. lukostřelecký klub Plzeň 1935. Výsledný web slouží pro prezentaci aktivit klubu a obsah lze spravovat pomocí administrační části. Práce se zaměřuje na analýzu stávajícího řešení, uživatelských požadavků na nový web a jejich implementaci. Popisuje různé možnosti, jakými lze vytvořit web se správou obsahu. Výsledný web využívá pro administrační část systém Strapi a pro prezentační část staticky generované stránky pomocí Nuxt.js. V závěru práce je popsáno testování a nasazení aplikace.

Registrační systém agentury Haul

Autor
Anna Vitmanová
Rok
2020
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Anotace
Hlavním cílem práce je implementace registračního systému na dětské tábory pro agenturu Haul. Samotný text práce se zabývá analýzou dosavadního fun- gování správy přihlášek, analýzou požadavků, návrhem, popisem použitých technologií, postupem implementace a následným popisem celé aplikace.

Systém pro elektronické zajištění voleb v Mensa ČR

Autor
Maksim Shchukin
Rok
2020
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje problematice voleb přes internet. Její součástí je implementace volebního systému pro Mensu ČR. Obsahem práce jsou analýza systému Baletka, který je využíván za účelem elektronického hlasování Vědeckou radou FIT ČVUT, analýza procesu voleb Mensy ČR a jeho porovnání se systémem Baletka. Výsledkem je volební webová aplikace s použitím jazyků Java s frameworkem Spring a JavaScript s frameworkem Vue.js. Následně proběhlo akceptační testování společně s Mensou ČR.

Detektor gest s pomocí Leap Motion senzoru

Autor
Anh Viet Tran
Rok
2021
Typ
Bakalářská práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Luboš Helcl
Anotace
Zkoumání způsobů pro ovládání virtuálního prostředí je populárním cílem mnoha výzkumných prací v odvětví interakce člověka s počítačem. Jeden ze způsobů je použití Leap Motion optického senzoru, vyvíjeného specificky pro rozpoznávání pohybu ruky a prstů. Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití Leap Motion senzorů k rozpoznávání gest v reálném čase za pomocí neuronové sítě. Využili jsme architekturu dvouvrstvé obousměrné LSTM k natrénování statických i dynamických gest. Neuronová síť byla otestovaná na veřejně dostupném ASL datasetu s výsledkem 89.07\% za použití 5-fold cross validace s 200 iteracemi. Architektura byla ve finále natrénovaná využitím našeho vlastního datasetu s 3861 vzorky pro rozpoznávání v reálném čase. Demonstrovali jsme, že náš předtrénovaný model je vhodný pro použití v jiných aplikacích a také jsme diskutovali aktuální stav MultiLeap knihovny, vyvíjené pro detekci ruky pomocí více Leap Motion senzorů najednou. Porovnali jsme výsledky více senzorů použitím MultiLeap knihovny s výsledky naměřené jedním senzorem.

Diplomové práce

Evidenční systém agentury Haul

Autor
Matěj Sháněl
Rok
2020
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jiří Hunka
Anotace
Cílem této práce je vytvoření systému pro agenturu Haul, jenž se bude zabývat evidencí zboží. V první části práce je vypracována analýza současné podoby procesů, které zaměstnanci agentury Haul používají pro evidenci nákupů a výdejů zboží. V kontextu těchto procesů jsou analyzovány existující programy, jež se zabývají touto problematikou, a vymezeny požadavky na vytvářený systém. Následně je vytvořen návrh systému, v němž je kladen důraz především na zvolení vyhovujících technologií a nutnost operování nad daty, jež budou sdílena mezi více uživateli. Na základě tohoto návrhu je systém implementován. Vytvořený systém je na závěr podroben integračnímu a uživatelskému testování. V rámci testování byla provedena Nielsenova heuristická analýza vytvořeného systému. Výsledný systém umožňuje zaměstnancům agentury Haul přehledně a jednoduše zpracovávat a analyzovat data spojená s evidencí zboží.

Analýza bezpečnosti webové aplikace Seznamovák

Autor
Jaroslav Kříž
Rok
2022
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Josef Kokeš, Ph.D.
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá analýzou bezpečnosti webové aplikace Seznamovák. Během analýzy bezpečnosti bylo objeveno několik bezpečnostních zranitelností, které mohou oslabit použitou kryptografii nebo ohrozit bezpečnost hesel a osobních informací účastníků. Pokud by byl útočníkem účastník Seznamováku, mohly by mu také jednotlivé informace zkazit zážitek z akce.

Virtuální piano pomocí technik zpracování obrazu

Autor
Jiří Hanuš
Rok
2021
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Klára Schovánková
Anotace
S vzestupem nových technologií, digitalizace je jedna z cest, jak ušetřit peníze, čas a zároveň zefektivňovat práci. Jedna z možností digitalizace je také převedení hudebních nástrojů do jejich virtuální podoby. V této práci jsem nejprve shrnul současnou podobu aktuálních technik vytvoření virtuálního piana a také virtuálních klávesnic obecně. Popsal jsem techniky rozpoznávání ruky, prstů, gest a také různé přístupy snímacích zařízení. Dále jsem v práci porovnal dva různé přístupy rozpoznávání gest rukou a prstů pro vytvoření virtuálního piana. První přístup je otestován pomocí technik zpracování obrazu z RGB kamery. Druhý přístup je pomocí Leap Motion Controller, což je optický modul pro sledování pohybu rukou. Dále jsem popsal výhody a nedostatky těchto přístupů a experimentálně změřil úspěšnost. Pro rozpoznání pozic prstů a predikci stisku kláves na piánu využívám hluboké konvoluční neuronové síť (CNN), Stereo IR 170 Camera Module od firmy Leap Motion a další knihovny jazyka Python s předtrénovanými modely. Na závěr předkládám software virtuálního piána pomocí jedné ze zmíněných technik. Software umožňuje uložit notový zápis hrané hudby do formátu MIDI.

Mobilní aplikace na podporu udržitelnosti

Autor
Hana Fukalová
Rok
2023
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Mgr. Simona Marhounová
Anotace
Tato práce pojednává o procesu softwarového vývoje mobilní aplikace na podporu udržitelnosti. Součástí této práce je analýza domény swapu, v rámci které provádím dotazníkové šetření a na základě získaných poznatků a rešerše aplikací ze stejné domény určuji požadavky na aplikaci a případy užití aplikace. Dále se zabývám návrhem prototypu aplikace, který vychází z poznatků získaných při analýze. Vybírám vhodné technologie a navrhuji architekturu aplikace a databáze a vytvářím návrh uživatelského rozhraní. V další kapitole poté popisuji proces implementace prototypu, jaké problémy jsem v průběhu vývoje řešila a jakým způsobem jsem vyřešila různé implementační záludnosti. Následně v kapitole testování popisuji proces uživatelského testování s pěti uživateli a výčet nedostatků a jejich řešení, které byly v rámci testování nalezeny. Další sekce obsahuje poté návrh možných vylepšení do budoucna. V závěru práce poté shrnuji výsledek celého procesu tvorby projektu a jeho celkový přínos.

Automatizovaný metavyhledávač na internetových obchodech

Autor
Anna Vitmanová
Rok
2022
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jan Horáček
Anotace
Cílem této diplomové práce je implementace aplikace pro snadnější vyhledávání na internetových obchodech se zaměřením na některé internetové bazary. Hlavní myšlenkou je automatizace vyhledávání na více internetových bazarech najednou. Součástí práce je i celý proces vývoje software od analýzy současného řešení, přes sběr požadavků, návrh a implementaci, po nasazení a testování.

Monitoring datově orientovaných aplikací v prostředí nemocnice

Autor
Vladimir Cherkezov
Rok
2023
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Róbert Selvek
Anotace
Tato diplomová práce je dedikovaná návrhu, tvorbě a testování monitorovacího řešení. Účelem této práce je vytvořit pro organizaci Alpha monitorovací řešení, které by umožnilo monitorovat servery nemocnic z prostředí nepřipojeného do jejich lokální sítě. V rámci teto práce my prostudujeme celý proces od vytěžováni dat až po zjištění správnosti běhu serveru na jejich základě. To znamená, že budeme studovat oblasti jako synchronizace dat, bezpečnost, predikce selhání atd. Prozkoumáme také technologie, které nám tento proces zjednoduší. Během analýzy technologií pak vzniknou dvě nezávislé řešení: na základě Prometheus a na základě TICK stacku. Řešení, které je výsledným produktem práce, využívá TICK stack a skládá se ze dvou oddělených komponent, které spolu komunikují. Jedná se o monitorovací část nemocničního serveru, která získává data z nemocničního prostředí, a o server na sběr dat, který sbírá data z monitorovacích části a analyzuje je pro různé nemocnice. Budeme jej také nazývat monitoring a collection řešení. Pro úplnější monitorování nemocničního prostředí existují dva typy dat zasílaných mezi těmito komponentami: aplikační data a metriky. Odesílání metrik je realizováno pomocí TICK stacku a odesílání aplikačních dat je implementované jako dvě aplikace na každé straně komunikace mezi monitoring a collection řešeními. Obě jsou napsané v Kotlinu s využitím frameworku Spring. Tyto komponenty jsou také podrobně testovány v závěrečné části naší práce.

Mobilní aplikace pro cestovatelský deník

Autor
Jan Steuer
Rok
2023
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Jan Bouchner
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vývojem mobilní aplikace, která poskytuje uživatelům rozhraní pro společné plánování cest. O zajištění funkcí pro organizaci a správu výletů mezi účastníky se stará webová služba, která komunikuje s mobilní aplikací pomocí architektonického stylu REST. Autor v této práci postupně popisuje jednotlivé fáze vývoje obou částí - backendu i mobilní aplikace. Zároveň podrobněji rozebírá návrh a implementaci autentizace uživatelů pomocí obnovování JWT tokenů. Výstupem této diplomové práce je funkční a uživatelsky otestovaná mobilní aplikace pro organizaci cest.

Výukové materiály pro nativní Android

Autor
Marek Kodr
Rok
2021
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Michal Valenta, Ph.D.
Anotace
S rostoucím mobilním trhem roste i počet zájemců o vývoj mobilních aplikací. Pro začínající programátory bývá obtížné se do tématiky vývoje pro Android více ponořit a naučit se základy. Na internetu je jen málo ucelených kurzů, zdarma už prakticky žádný a v cizím jazyce bývá obtížně pochopitelný. Cílem této práce je vytvořit ucelený úvod do problematiky Androidu, který bude pro všechny dostupný zdarma a v češtině.

Ovládání dronu za pomocí technik hand-trackingu

Autor
Matyáš Sojka
Rok
2024
Typ
Diplomová práce
Vedoucí
Ing. Tomáš Nováček
Oponenti
Ing. Marián Hlaváč
Anotace
V dnešní době přibývá zajímavých možností, jak mohou uživatelé interagovat s virtuálním světem. Jedním ze způsobů, který je stále využívanější, je hand-tracking - snímání rukou uživatele. Tato práce se zabývá návrhem a implementací jednoduché aplikace, která umožňuje ovládání virtuálního dronu právě pomocí hand-trackingu. Využívá k tomu senzor Ultraleap Stereo IR 170. Uživatel si může ovládání vyzkoušet na několika vytvořených scénách, kde je jeho cílem nasbírat checkpointy v co nejkratším čase. Vedle toho může využít i jednoduché ovládání klávesnicí.