Předseda AS FIT informoval senátory o možných bodech do Různého, které byly již dříve senátory zaslány mailem.
Zajištění externího zapisovatele
Předseda navrhl, že z důvodu strohých a nedostatečných zápisů by bylo vhodné přizvat na zasedání externího zapisovatele, který není senátorem AS FIT a nemusí se tedy soustředit na projednávání dokumentů. Dále se dotázal děkana, jestli by bylo možné tuto osobu financovat pomocí DPP/stipendia. Jako poslední bod svého dotazu směřoval předseda na JUDr. Janoucha, který přislíbil svoji pomoc při práci AS FIT.
Děkan souhlasí s finanční podporou externího zapisovatele, JUDr. Janoucha navrhuje spíše pro administrativní a právnické úkony senátu, doporučuje tedy zajistit nějakého externistu z řad studentů či akademických pracovníků. L. Bařinka doplnil, že tato pozice se již dříve řešila a je velmi žádaná, protože akademická obec nemá dostatečné informace o tom, co to Akademický senát FIT je a co dělá. Větší obsáhlost zápisu ze zasedání AS FIT, včetně návrhů a témat v diskuzi by byla vhodným nástroj pro zlepšení této situace. P. Šťastný informoval, že otázka lepšího zápisu o práci AS FIT proběhly i na setkání se studentskými kandidáty do AS FIT před volbami.
Dále navrhnul L. Procházkovou jako kandidátku na zapisovatelku. Předseda přijal tuto kandidátku a o případném rozhodnutí bude předem informovat senátory a následně kandidáty na tuto pozici.
Zajištění dalšího pedagogického zlepšování
P. Šťastný přednesl návrhy o možnostech vzdělávání v pedagogice, a to nejen pro zaměstnance, ale také doktorandy a studenty, kteří začínají jako nováčci cvičit. Mezi návrhy jsou kurzy „pedagogického minima“ zajišťované MÚVS, což však není časově možné.
Proděkan Muzikář v návaznosti informoval AS FIT o tvorbě nového studijního programu „Učitelství informatiky“, který vzniká ve spolupráci s MÚVS. Proděkan navrhl jako jednu z možností účast na těchto kurzech s konstatování, že VŠ pedagog nemá povinnost mít učitelské vzdělání, protože to není ze zákona dané. Děkan navázal, že je záměrem umožnit rozvíjet znalosti pedagogických pracovníků, nicméně dodal, že pedagogická praxe není primárním úkolem akademických pracovníků. Navrhl využít spíše přednášejících a zkušených cvičících pro předání znalostí těmto nováčkům.
L. Bařinka doplnil, že tento problém se netýká pouze tzv. „dobrých“ cvičících, kteří by případně mohli dělat kurzy pro ostatní pedagogy. ICT má obdobný typ „školení“ zaměstnanců, mezi pedagogy něco takového v současné chvíli není. Dále konstatoval, že přednášející není zárukou dobrého cvičícího. Jako možnou inspiraci navrhl systém „hospitací“, který je běžný na středních školách.
P. Šťastný poděkoval za zmíněné návrhy, v návaznosti poukázal, že někteří studenti a noví cvičící se již s některými pedagogy sešli a bylo to přínosné. T. Valla doporučil novým cvičícím navštěvovat cvičení zkušenějších pedagogů, případně se zapojit se do FIKS jako organizátor. V rámci diskuze také vyjádřil souhlas s nově tvořeným programem s MÚVS. D. Knop informoval, že na příklad v předmětu AG1 tyto „školení“ s diskuzí probíhají, nicméně se jedná často o jednostrannou aktivitu. O. Suchý doporučil Teoretické semináře jako vhodnou průpravu pro získávání potřebného know-how.
Proděkan Muzikář informoval, že garanti předmětu mají zodpovědnost za své předměty a tedy i za cvičící, kteří daný předmět vyučují, a měli by si tedy tyto informace pohlídat. Nejčastěji se jedná o problém masových předmětů 1. ročníku bakalářského studia, ale nebývá to častý problém.
Předseda S. Jeřábek souhlasil se všemi názory a konstatoval, že navázání spolupráce s MÚVS může být využito pro případné přednášky od lidí z MÚVS ohledně pedagogické praxe, a dotázal se proděkana Muzikáře, jestli by to byla možnost realizovatelná. Proděkan Muzikář souhlasil a přislíbil projednání tohoto bodu s MÚVS.
Děkan na závěr doplnil, že je potřeba, aby celý proces pedagogického zlepšování probíhal na všech úrovních fakulty (samotní cvičící, garant předmětu, vedoucí katedry, děkanát), a tím zajistit, aby se tato pomoc mohla dostat ke všem zmíněným pedagogům. S. Jeřábek navrhl uzavření tohoto bodu s příslibem, že se zařadí tento bod na nejbližší Grémium děkana, aby se k tomu vyjádřili vedoucí kateder. Děkan souhlasí, že se tento bod může zařadit na GD 20. 1. 2022.
L. Bařinka navrhl i neformální schůzky členů AS, kde můžou tyto diskuze probíhat, aby se neprodlužovalo zasedání AS. Předseda souhlasil s návrhem a oznámil, že postup při jednání o tomto bodu bude diskutován přes mail do konce tohoto týdne.
Další
O. Suchý se na závěr zasedání zeptal, jestli je možné upravit časy zasedání AS FIT. S. Jeřábek navrhl stanovení jednotného termínu, který by byl standardní pro všechna zasedání AS FIT. L. Bařinka oponoval, že je problém s časovým průnikem a že záleží na délce zasedání. S. Jeřábek navrhl převod bodu Různé do mailové konference, aby se případně dalo diskutovat déle a zkrátila se tím délka zasedání.
Děkan v návaznosti požádal, aby se k bodům Různé přikládaly podklady s předstihem, aby byl děkan připraven na otázky od senátorů a mohl mít případně návrhy předjednané s proděkany, popřípadě na GD. S. Jeřábek informoval, že mailová konference se pro tyto účely dá využít a přislíbil, že doplní seznam členů o nové senátory, děkana a proděkany, popřípadě i senátory z AS ČVUT.
Předseda S. Jeřábek poděkoval všem senátorům za účast a ukončil ustavující zasedání AS FIT.